Komma upp tidig morgon, möjliga och omöjliga tips!

Mer
3 år 8 månader sedan #1274285 av Cosmos
Numera kan jag inte lita på mig själv vad gäller att komma upp i tid. Jag vaknar visserligen tidigt, så tidigt så jag brukar luta mig tillbaka i soffan och vips så somnar jag. När jag förvirrad vaknar är det ofta försent och jag har missat tiden för såväl jobb som läkartider. Händer alltför ofta. Senast igår när jag missade tiden på ortopeden

Men hela mitt sömnmönster är förstört av mediciner och alkohol. T ex sitter jag här just nu och skriver här fast klockan snart är 3 på morgonen. Imorgon ska jag träffa min nya samordnare kl 11 och måste naturligtvis vara där. Nu har jag ställt två olika tider på klockradion och en på mobilen. Problemet är att TV:n jämt är på så ljuden går säkert i varandra och jag reagerar inte.

Har ju ingen sömnmedicin, det enda jag har är Lergigan vilket är lugnande men man slocknar inte av den precis. Ett tag hade jag Imovane och senare Stilnoct. Visst, jag kanske somnade men två timmar senare var jag ändå uppe och skuttade. Imovane fick jag obehagliga förnimmelser av, att jag inte var i min egen kropp, så den slutade jag med och fick Stilnoct istället. Skulle jag sova en hel natt med dessa fick jag ta åtta st, 2 varannan timme.
Mer
3 år 8 månader sedan #1274286 av Maxjohan1983

Cosmos skrev:

Geta skrev: När man blir gammal är det inte svårt att gå upp på morgnarna längre. Man är alltid utsövd.


Det är tur det finns fördelar med att bli gammal annars skulle man inte stå ut med det långsamma förfallet.

:rotfl :tummenupp

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Mer
3 år 8 månader sedan #1274366 av krokus

Cosmos skrev: Har ju ingen sömnmedicin, det enda jag har är Lergigan vilket är lugnande men man slocknar inte av den precis. Ett tag hade jag Imovane och senare Stilnoct. Visst, jag kanske somnade men två timmar senare var jag ändå uppe och skuttade. Imovane fick jag obehagliga förnimmelser av, att jag inte var i min egen kropp, så den slutade jag med och fick Stilnoct istället. Skulle jag sova en hel natt med dessa fick jag ta åtta st, 2 varannan timme.


Liknande här. Stilnoct somnade jag av, men vaknade efter fyra timmar. Quetiapin fungerar bättre för mig.
Mer
3 år 8 månader sedan #1274754 av Richard
Zopiklon (Imovane) har nästan dubbelt så lång halveringstid som Zolpidem (Stilnoct), o verkar på de flesta på samma sätt. Jag tar Theralen o behöver oftast inte mina Imovane, förutom nu när det är så varmt.
Mer
3 år 8 månader sedan #1274791 av Admin1
Stilnoct är bra om man har insomningssvårigheter, medan Imovane som verkar längre ger skydd mot uppvaknanden.
Mer
3 år 8 månader sedan #1274825 av Richard
Man kan köpa en sån här...

www.netonnet.se/art/smarta-hem/smart-el/...-plug/1009751.16606/

o ställa in så man får el-chocker på morgonen!