Jesuskomplex

Mer
15 år 8 månader sedan #146018 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet Jesuskomplex

Fridsfurste skrev: Man tror det, men man måste vara döpt i vatten och ande. De flesta blir ju döpta i vatten redan i barndopet i svenska kyrkan. Andedopet är guds eget verk. Så man får hoppas......


Så är det inte, alla människor kommer från Gud och varför skulle Gud favorisera ett barn som blev döpt, över ett annat barn i ett annat land som inte har den möjligheten?
  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
15 år 8 månader sedan #146025 av Geta
Svar från Geta i ämnet Jesuskomplex
Det där har jag också undrat mycket över - varför
kristendomen ska ha monopol på tron.
  • Melun
  • Besökare
  • Besökare
15 år 8 månader sedan #146027 av Melun
Svar från Melun i ämnet Jesuskomplex
För att Jesus är sanningen
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 8 månader sedan #146030 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Jesuskomplex

Fridsfurste skrev: För att Jesus är sanningen


Nä men fridsfurste! Jesus existerade för 2000 år sedan, han är en gammgubbe vid det här laget och ej uppdaterad på den här tidens kriser. Jag accepterar inte att min tro är avhängigt av vad vissa tycker om jesus.
Jag har bildat min egen åsikt i frågan, på grundval av alla dessa religioner som finns. Det är bara kristendomen som ser jesus som kristus. Men Islam har visst lite att förtälja om honom likväl som judendomen, men han var bara en vanlig individ som var duktig på att prata. Dem skulle nog hellre kalla honom en filosof, om dem förstod vad filosofi syftar på?
Min tro liknar hellre tron om materians existens som kan bli till ett andligt väsen i vissa lägen i kraft av symbolvärdet. Att det ofattbara inträffar, att man söker mirakel är sprängstoff, men jag konstaterar at mirakel sker redan när vi föds, då tycker jag livet ska hjälpa en att bli kapabel till att skapa en atmosfär där man kan skilja på fiende och vän, men ibland är det tyvärr riktigt svårt.

Vars är världen på väg?
Mer
15 år 8 månader sedan #146044 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Jesuskomplex
Ursäkta reprisen, men var och en religion har sin sanning att säga, så läs igenom min filosofi, ni som inte gjort det!

Varje barn som föds matas med den förhärskande religionen i den miljö där barnet växer upp.

Men, en ren oförstörd människa som växer upp utan religion behöver levnads regler och där har alla religioner sitt att säga. Jag själv har något lite läst både kristna böcker och andra religioner, bla den buddhistiska, Tibetanska döds och livsboken

<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&am...ic.php?f=1&t=889 [/url]<!-- l -->

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum