Alternativ medicin och hälsa?

Mer
5 år 3 månader sedan #1120130 av Geta
Svar från Geta i ämnet Alternativ medicin och hälsa?
Jag gick i psykoterapi i många år hos en läkare ansluten till Försäkringskassan. Det var positivt. Men hon blev besviken för att jag inte blev frisk.
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1120209 av Hoppfull
Nissegossen, okay. Jag tror annars generellt sett att det kan vara bra med meditation och Mindfulness. Att släppa på kontrollen och låta saker och ting bara passera utan att agera. Nisse skrev ”jag ser ju att om inte jag styr upp och ändrar på skeendet i filmen kommer en olycka hända med trolig död i-slutänden.” Menar du att dina tankar spelar dig ett spratt eller tror du att det sker i verkligheten? Menar du att du är synsk eftersom du läser det i tidningen dagen efter? Vem lägger ansvaret på dina axlar? Du svarar förstås bara om du själv vill. :hjärta

Amandara, vad härligt det låter. Bra att du gör Mindfullness kontinuerligt. Tror också det är ett bra förhållningssätt till livet i stort. :hjärta

Geta, det är roligt när det går framåt. Inte minst barn behöver olika former av avslappningstekniker, tror jag

Nissegossen, ja visst är det så :hjärta

Nissegossen, jag läste just att Getas systers barnbarn också får göra Yoga på förskolan. Fantastiskt bra.

Jag har varit på tyst reatreat två gånger i en veckors perioder. Det var en konst att vara tyst en hel vecka. Det kan jag lova. Men nyttigt för själen. :hjärta

Richard2016, tack. Den ska jag titta på. Bra matvanor är ju alltid bra både för friska och sjuka. Tänkte på om det är någon mat som någon av er blivit speciellt uppmanade att äta. :hjärta

Utomjordingen, aj då. Har du tinnitus eller är det något som "bara" finns i ditt huvud? Har du jämt det så eller kommer det och går? :hjärta

Amandara, det ligger nog mycket i det du säger. Man ska förmodligen vara rätt stabil när man mediterar, antar jag. Ja, det går att skylla på mycket vid ex sjukdom och det finns säkert massor av orsaker till psykisk sjukdom Forskningen är fortfarande bara i sin linda. Det behövs mer forskning och jag begriper inte att mer görs och att de inte kommit längre än de gjort i vår globala värld.



Memphis, ja så kan man se det om man vill lägga ansvaret på någon annan :D :D Ja, kosten är oerhört viktig men det finns så många råd när det gäller det. Inte alltid rätt att följa. :hjärta
Bilagor:
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 3 månader sedan #1120225 av Zoidar
Jag har provat TCM, akupunktur och örter med hyffsat goda resultat. Det jag gör nu som alternativ medicin är duschar kallduschar morgon och kväll 2-4 min.

Anchored in Christ ✟

Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1120231 av Hoppfull
Inwatto, vilken dålig erfarenhet du har. Det låter inte bra alls. Du borde väl fått terapin inom vården om du är/var i behov av det. :hjärta

Geta mycket tankvärt. Begreppen ondska och godhet hanteras av i stort sett samtliga religioner, och i vissa trosuppfattningar tar ondskan form och blir ett personifierat väsen som Satan eller djävulen. Många psykologer och psykiatrer ställer sig tveksamma till begreppet ondska, eftersom det ofta leder till skuldbeläggande av en patient. Under senare tid har dock vissa psykologiforskare som M. Scott Peck framfört tanken att vissa människor som genom att inte erkänna sina tillkortakommanden och projicera sina dåliga egenskaper på andra framkallar ångest och förvirring hos de människor de möter; något som Peck menar är typiskt för ondska.

”För att man över huvud taget skall kunna tala om teodicé förutsätts Guds existens, liksom det ondas. Om den ena eller andra tas bort, förekommer inte längre något problem”

"Problematiken i teodicéproblemet kan beskrivas som att inte motsäga sig själv och samtidigt behålla en systematisk helhet när man på en och samma gång hävdar de tre satserna:

1. Gud är allsmäktig
2. Gud är fullkomligt god
3. det onda finns

”Antingen vill Gud utplåna det onda, men kan det inte. Eller så kan han det, men vill inte. Eller så varken kan eller vill han. Om han vill men inte kan är han maktlös, vilket går emot hans natur. Om han kan men inte vill är han ond, vilket också går emot hans natur. Om han varken vill eller kan är han både ond och svag och är alltså inte Gud. Men om han vill och kan, vilket är det enda som stämmer överens med vad han är, varifrån kommer då det onda och varför gör han inte slut på det?”
Bilagor:
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 3 månader sedan #1120232 av harrypotter
Massage tycker jag kan hjälpa som alternativ medicin.
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1120235 av Hoppfull
Zoidar, bravo. Det har förvånat mig att inte fler som skrivit här fått prova TCM eller akupunktur exempelvis. Det är ju numera godkänt och evidensbaserat inom vården. Har du gjort det på eget initiativ eller har du fått stöd via vården? Själv tror jag mycket på Alternativa metoder även när det gäller Psykisk ohälsa. Det är inget jag kan uppmana min dotter i dagsläget för det bör komma från läkaren. Jag ska läsa på om TCM och Akupunktur om jag kan finna något lämpligt.

Tack. Lycka till framöver. :hjärta

Harrypotter, tack. Det har hon fått hjälp från mig några gånger men jag ska se om även vården kan erbjuda det. Jag kan inte släppa tanken om rösthörare som du skrev om. Det låter spännande om det inte är destruktiva röster som skadar henne.

Du och de andra här på Viska är pärlor. :dans

Amandara, ja så är det. Allt har sin tid. :hjärta
Bilagor:
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Admin1.