Alternativ medicin och hälsa?

Mer
5 år 3 månader sedan #1120330 av Zoidar
Hoppfull, tack! :D

Tron har fört med sig många välsignelser, men också en del svårigheter, men jag är tacksam. Tar med dig och din dotter i dagens kvällsbön. :)

Anchored in Christ ✟

Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1120352 av Hoppfull
Utomjordingen. Det låter bra att du har hittat strategier för dina besvär. :hjärta

Zoidar, okay. Bra beskrivet. 8) Jag upplever det ändå märkligt att gud inte har gjort något åt det onda som exempelvis krig, fattigdom, svält etc. utan ska vänta till att så många som möjligt ska bli frälsta. Det är väl ingen bra strategi för mänskligheten, vår fauna och natur, tycker jag. Handlar det om att jorden ska utplånas innan han agerar? De som är frälsta kommer till himmelen och övriga till helvetet? :sjuk

Nej, jag tror inte heller att människan kan besegra allt det onda i livet. ” Gud kan inte ta bort ondskan utan först besegra den, då skulle Han bryta mot sina egna lagar, och inte själv vara rättfärdig.” Förstår inte riktigt det här, jag har för lite kunskap helt enkelt. Har det inte redan skett? Korset är ju till för att ondskan ska kunna dömas som du skriver. Jesus tog ju på sig straffet för att övervinna ondskan eller…..?

Jag har sett filmen om Häxan och lejonet men det är länge sedan. Jag ska se om den nu när du påmint mig om den. Jag tror också på kärlek mellan oss människor. Det är därför vi lever. :hjärta

Det här med fri vilja igen. Har man verkligen makten att bestämma själv om sin framtid? Eller är allt redan förbestämt för länge sedan? Eller finns det något annan förklaring som är mer sannolik? Bakomliggande orsaker har alltid stor betydelse för vilket beslut man ska fatta. Orsaker så som uppfostran, arvsanlag, erfarenheter, sociala omständigheter hjälper en att fatta de beslut som man måste fatta. Men vissa anser att dessa faktorer inte bara påverkar ens val utan också bestämmer dem.
De tror alltså att det inte finns någon chans att handla på något annat sätt än vad man gjort. Det är enligt mig ganska självklart att man måste väva in bakomliggande omständigheter när man ska ta reda på varför en person gjorde på det ena eller andra sättet. Men det är svårt att veta till hur stor grad dessa omständigheter bestämmer.

Om människor har en fri vilja får det konsekvenser. Den fria viljan gör att människor är unika varelser, något annat än ett djur. Då innebär den fria viljan också att varje människa har ansvar över sin tanke, tro, ord och gärning. Det personliga ansvaret innebär att framgång och bakslag som har koppling till varje människas val i livet.
Människor har olika resurser. Med större resurser, till exempel mycket pengar, har människor större möjligheter att förverkliga sina drömmar och mål. Medan andra människor förhindras genom att de har mindre resurser, som till exempel en dålig start i livet kan ge. Vem som helst kan inse att den vars föräldrar haft missbruksproblem oftast inte haft samma möjligheter och samma frihet som någon som fått växa upp under mer ordnade förhållanden.

Tack :hjärta

Zoidar, tack. Du är för go :oops: Jag hoppas att min dotter även ska finna styrka i en gudstro framöver. Hon har som sagt blivit lite skrämd av religionen eftersom hon en period trodde hon var Gud/Jesus och hade ett uppdrag på jorden. Det var hennes röster som sa det till henne vid en psykos men nu tror hon inte det längre. Hon kanske kan närma sig det försiktigt igen för hon har en pojkvän som är troende.

Jag förstår att du fått många välsignelser men att det även inneburit svårigheter ibland. Livet är komplext och det är inte alltid lätt att handskas med det.

Tack. :hjärta
Bilagor:
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Hoppfull.
Mer
5 år 3 månader sedan #1120362 av Admin1
Mer
5 år 3 månader sedan #1120390 av björk
Cleopatra tar jag till när allt är åt helvete men denna gång vann jag över känslan (((permanent - -
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1120409 av Hoppfull
Admin1, tack. Ja inom kosten finns det säkert mycket att förbättra. Allt för mycket om man ska kunna avgöra om det får effekt eller ej. Omega 3 är ju alltid bra om den är av god kvalitet.

Tack :hjärta

Björk, okay. Antar att Cleopatra är något specifikt för dig. En intressant historia. :hjärta
Bilagor:
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1120466 av Nissegossen
Fri vilja är ju ett centralt begrepp både inom filosofin och religionen. Det finns ingen allmänt accepterad definition av "fri vilja", vilket är en av anledningarna till en utbredd oenighet.

Där var filosofin i frontlinjen för en del år sedan tillbaka. En fri vilja predikar Kristendomen, men det är inte villkorslöst, man upplever det med den här situationen jag själv sitter i men det är ungefär kvarten du får massmedia, det är i början av vår sjukdom vi upplever att vi är världens centrum, men sedan bleknar det och det blir Deterministisk
sv.wikipedia.org/wiki/Determinism

Vi går in på ett annat spår där det är orsaken till att vi hamnar där är konsekvenserna av våra handlingar styr våra liv
sv.wikipedia.org/wiki/Fri_vilja

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Nissegossen.