De symptom vi har/har haft

Mer
3 år 7 månader sedan #1280575 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet De symptom vi har/har haft
Det finns vanföreställningar, som kallas tankeinsättning och tankeutdragning. Vid tankeinsättning planteras tankar i en, medan vid tankeutdragning tar någon ens tankar.
Mer
3 år 7 månader sedan #1280611 av Nissegossen

wasp skrev:

Admin1 skrev: Tvivlar på att det går någonsin att läsa någons tankar. Låter som magiskt tänkande.


Ibland funderar jag också om ngn med hjälp av elnätet kan det trixet? Går bra att använda elnätet till internet bl a.

it-ord.idg.se/ord/bredband-genom-elnatet/


Hörde talas om det tidigt vad gäller i samband med sattelitsänd Internet i Norrland

När jag var 9 år gammal pekade jag på vägguttaget för min syster och sade varför kan man inte koppla ihop ledningarna och då få kabel tv

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 7 månader sedan #1280614 av memphis
Svar från memphis i ämnet De symptom vi har/har haft
Det känns som att tankarna finns i vårt huvud, för att hjärnan är mottagaren, men egentligen hämtar vi våra tankar från en "allmänning". P g a detta missförstånd kan Det kännas som att någon "stulit" ens tankar, men denne någon har Bara hämtat tanken från samma plats som dig själv.
Mer
3 år 7 månader sedan #1280616 av Geta
Svar från Geta i ämnet De symptom vi har/har haft
Vi är med vår tid. Det är sånt som Jocke har bekymmer om.
Mer
3 år 7 månader sedan #1280617 av memphis
Svar från memphis i ämnet De symptom vi har/har haft
Jo det är ju obehagligt om man tor att någon kan stjäla ens tankar. Men om man tänker som jag, att man inte äger sina tankar, så känns det lite bättre.
Mer
3 år 7 månader sedan #1280665 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet De symptom vi har/har haft
Jung, Freuds lärjunge, kom att få sitt namn inpräntat i historien genom sin idé om arketyperna, det kollektiva omedvetna.
En arketyp kan vara ett mönster, en symbol, men det är ett gemensamt sätt att tänka som är nedärvt.

Jung må ha varit flummig, men idén om arketyperna är intressant. Vi är inte så ensamma som vi tror ibland.

Så memphis du är kanske inte är så fel ute när du skriver om ett allmänt utrymme därifrån vi alla kan hämta tankar. Och kanske bli bestulen på tankar även om det verkar otroligt.