De symptom vi har/har haft

Mer
3 år 7 månader sedan #1282220 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet De symptom vi har/har haft
Jag fjantar mig. Säger t ex Kabelgatan om Kabelvägen. Blir svårt att säga rätt till slut. Jag brukar säga att jag dricker en laska fläsk. Är det stört tal? Jag gör det ju med flit.
Mer
3 år 7 månader sedan #1282341 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet De symptom vi har/har haft
Stört tal brukar vara annorlunda och sedan är det så att man skriver konstigt också och det gör inte du. Det blir ofta ordsallad vid stört tal också i text.
  • ingrid64marie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
3 år 7 månader sedan #1282369 av ingrid64marie
Svar från ingrid64marie i ämnet De symptom vi har/har haft
Är tveksam till att det hjälper dig att leva med den inställning att du hämtar dina tankar från en allmänning, för så är det inte. Håller du kvar vid den förklaringen blir du fortsatt kvar med den vanföreställningen. Du slutar att försöka göra dig fri och ta kontroll över det sjuka och släppa in det friska, du tillåter sjukdomen att få ta plats i ditt liv. Du har lagt det på allmänningen för att försonas med det sjuka och samtidigt slutar du kämpa för att slå dig fri men hoppet finns ju kvar det kan komma en befrielse som gör dig fri från allmänningen. Det är ett bra sätt att tänka lägga det på hyllan men om du skulle öppna upp och berätta eller skriva ner det till din läkare eller din KP om tankarna som kommer från allmänningen och att det är så det kan vara även för andra. Jag tror man måste prata mer om hur det upplevs att leva med schizofreni eller schizoaffektiv sjukdom inte bara LPT, psykos, insatser vid psykos. Mer om upplevelse, vid psykos vardag tror att läkare har en gråzon om vad och hur sjukdomen inkräktar i ditt liv. Att våga prata om det som är det sjuka i vår sjukdom. Vinna kunskap om hur sjukdomen kan manifestera sig i livet.
Mer
3 år 7 månader sedan #1282467 av memphis
Svar från memphis i ämnet De symptom vi har/har haft
Det är märkligt att våra vanföreställningar är så besläktade med varandra. Hur förklaras det till exempel att 99% av alla som blir "bortförda" av aliens bor i USA?
Mer
3 år 7 månader sedan #1282482 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet De symptom vi har/har haft
Kan det inte finnas en smittoeffekt på de olika vanföreställningarna? Ungefär som självmordsförsök också är det liksom självstympning, t ex genom att skära sig också smittar av sig.
Mer
3 år 7 månader sedan #1282485 av memphis
Svar från memphis i ämnet De symptom vi har/har haft
Det kan förklara en del, men inte allt tycker jag. Minns när jag var nyinsjuknad och försökte förstå vad som hände genom att läsa böcker. Då blev jag så förvånad att nästan allt som jag "trodde" på redan fanns beskrivet. Jag hade aldrig hört talas om det förut.