ADHD

  • Besökare
  • Besökare
15 år 5 månader sedan #165780 av
Svar från i ämnet ADHD

Pippi skrev: Liten rapport bara.

Igår hade jag ju tid med min doktor, titta på skattningar och blicka lite mer utförligt bakåt i tiden, barndomen, tonåren mm.

1 timme 20 min höll vi på, han ger alltid den tid som behövs.

Efter mycket om och men så kom vi fram till att jag nog ska prova Concerta. Mina poäng i skattningarna var skyhöga.
Nu är han en vettig läkare, han går inte bara på skattningar och papper mm.
Han är mer filosofisk och letar alternativa lösningar, en blandning av psykiater och nästan psykolog.

Hur som haver så är jag troligtvis adhd/add-kandidat.
Detta med add berörde han inte speciellt mycket, jag tror att man här i Sverige inte riktigt har accepterat add som ensam diagnos.

Bipolär sjukdom och adhd är väldigt tätt sammansvetsade, lägger man ihop två cirklar så finns det ett stort fält i mitten där båda sjukdomarna möts.

När vi var färdiga så tyckte han att jag oxå skulle ha ett samtal med nep-sköterskan får att få hennes åsikt, hon har många års erfarenhet.

Hon är tydligen väldigt upptagen, många patienter, men fick lite senare ett mail av min doktor att han hade fixat tid nu på fredag.....
I morse ringde hon och bekräftade att jag hade den tiden.

Jag blir så otroligt tacksam för att jag har privilegiet att ha så underbar vård runt mig, empatiska effektiva och så snälla.
Det går inte att med ord uttrycka hur tacksam jag är!

Och humöret på topp efter en underbatt natt, att kunna sova som jag gjorde med Circadin, wow!!!!


Hade du effekt redan första natten av Circadin? Den är ju en ganska ny sömntablett, den ska liksom härma kroppens eget melatonin och får in en vettig "dygnsrytm" på sömnen.
Mer
15 år 5 månader sedan #165791 av Geta
Svar från Geta i ämnet ADHD
Det undrar jag om man skulle kunna skriva ut narkotika-
liknande preparat till personer med psykosbenägenhet?
Mer
15 år 5 månader sedan #165792 av Judalon
Svar från Judalon i ämnet ADHD
Lätt lär det inte vara men förbättringar i minnesförmåga och allt annat som hör kognitiv förmåga till är till stor hjälp för individen oavsett hur dessa förbättringar sker. För mig är det mååååååånga listor, en fullpackad kalender och ändå så rycker minne och andra kognitiva funktioner när jag är trött.
Vid många sjukdomar, psykiska och fysiska, som MS, är förluster av kognitiva funktioner jobbiga. Av vissa har jag hört att det nästan är värre att förlora sina minnen och annan kognition än vad det är att förlora viss rörlighet etc., även om det också är en sorg naturligtvis.

Det pågår forskning runt kognitiva deficit och vad man kan göra för att förhindra eller förbättra frånfall. En nyligen avslutad studie visade att receptorer för nikotin och blockeringar av dessa kan ge förbättringar. Det är inte för inte som man har rört sig från det ena sidan av spektrumet till ett mer biokemiskt syn på hjärnan. Att antiepileptikum skulle ha en sådan klar effekt på bipolär sjukdom var det ingen som trodde. Därmed inte sagt att psykiatri helt ska utesluta den mer klassiska varianten som baseras på samtal etc., men det är ändå fokus på hjärnan som man vet mycket litet om som har kommit med många framgångar de senaste åren. Jag kan inte ta litium. Vad jag hade befunnit mig för 20 år sedan om jag hade fått diagnosen då vill jag inte tänka mig.
Mer
15 år 5 månader sedan #165813 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet ADHD
Abilify kan kanske vara en medicin som är inkörsporten till ett nytt Antipsykotikum som överbryggar skillnaden för oss med psykossjukdomar!

Vi får se om Admin är up to date med frågan, om vad som det forskas i!?

För, får vi något som ökar Dopaminet på rätt ställen så kanske man kan skräddarsy en medicin för varje individ, för detta borde ligga i ett genetiskt fält som ännu är outforskat.

Alltså en medicin såsom en målrobot når exakt de ställen i hjärnan som behöver uppdateras med hjälp av den medicinska vetenskapen! Det för just den enskilda individen!

Fast, jag betvivlar att det kommer att ske, för du kan aldrig helt stänga tanken, men väl lindra...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 5 månader sedan #165815 av Pippi
Svar från Pippi i ämnet ADHD

Gäst skrev:

Pippi skrev: Liten rapport bara.

Igår hade jag ju tid med min doktor, titta på skattningar och blicka lite mer utförligt bakåt i tiden, barndomen, tonåren mm.

1 timme 20 min höll vi på, han ger alltid den tid som behövs.

Efter mycket om och men så kom vi fram till att jag nog ska prova Concerta. Mina poäng i skattningarna var skyhöga.
Nu är han en vettig läkare, han går inte bara på skattningar och papper mm.
Han är mer filosofisk och letar alternativa lösningar, en blandning av psykiater och nästan psykolog.

Hur som haver så är jag troligtvis adhd/add-kandidat.
Detta med add berörde han inte speciellt mycket, jag tror att man här i Sverige inte riktigt har accepterat add som ensam diagnos.

Bipolär sjukdom och adhd är väldigt tätt sammansvetsade, lägger man ihop två cirklar så finns det ett stort fält i mitten där båda sjukdomarna möts.

När vi var färdiga så tyckte han att jag oxå skulle ha ett samtal med nep-sköterskan får att få hennes åsikt, hon har många års erfarenhet.

Hon är tydligen väldigt upptagen, många patienter, men fick lite senare ett mail av min doktor att han hade fixat tid nu på fredag.....
I morse ringde hon och bekräftade att jag hade den tiden.

Jag blir så otroligt tacksam för att jag har privilegiet att ha så underbar vård runt mig, empatiska effektiva och så snälla.
Det går inte att med ord uttrycka hur tacksam jag är!

Och humöret på topp efter en underbatt natt, att kunna sova som jag gjorde med Circadin, wow!!!!


Hade du effekt redan första natten av Circadin? Den är ju en ganska ny sömntablett, den ska liksom härma kroppens eget melatonin och får in en vettig "dygnsrytm" på sömnen.


Jag hade effekt redan första natten!
Du ska veta hur länge jag har gått på allt från Theralén till Flunitra. Alla varianter, natt ut, natt in. Inget fungerar längre, sä här har jag kämpat sedan 2001.

Det skumma är att jag sedan måndag, första natten med Circadin, sov bättre, inte perfekt, vaknar en kort sväng 03.20 varje natt men somnar igen.
Jo, det skumma jag skulle säga är att jag inte ens har tänkt tanken att ta nåt av allt jag har; Imovane, Stilnoct, Sonata mm. Tidigare minst 2-3 pr natt.
Varför?
Jag mår allmänt bättre oxå?!
Det fanns ju en artikel här för ett tag sen, en ny medicin som skulle användas mot depressioner och, har jag för mig, oxå för att underlätta "bipolärlivet".
En medicin som innehåller Melatonin.

Man kanske ska syna Circadin lite mer, se om det finns fler positiva effekter. Kanske inbillning men mår bättre.
Jag har testat minst 20 olika preparat för att få bukt med depressioner mm. Lamictal och Sertralin som jag har nu fungerar hjälpligt men inte mer.
Mer
15 år 5 månader sedan #165816 av Pippi
Svar från Pippi i ämnet ADHD
Jag hade mötet med nep-ssk igår kl 10.00. Klockan 12.20 var vi klara...Jag ska nu få Concerta utskrivet.
Ska bli intressant, tänk om jag plötsligt kan fungera bättre :P
Vilken höjdare det vore