ADHD

Mer
15 år 5 månader sedan #166091 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ADHD

Nissegossen skrev: Vilka nya rön finns det Admin? Som jag skrev i mitt inlägg på sidan, vad vet du om det som det forskas i för närvarande?

Jag vet ju att du tidigare har skrivit om framtida preparat liknande det som Abilify står för, en ökad dopaminhalt i frontalloben, men behövs ökad dopaminhalt på fler ställen och går vi i så fall in på det genetiska området?


Det verkar inte finnas några schizofrenigener och de 14 man tidigare påstod sig ha identifierat fanns inte hos en stor grupp personer med schizofreni, som inte var släkt med varandra.

Nya genetiska förklaringar har kommit med genförändringar hos individen istället. Det jag tror mest på är en epigenetisk förklaring dvs att generna förändras under ens liv så att schizofreni uppstår. Verkar stämma bäst tror jag.

På antipsykotikasidan ser det hoppfullt ut. Det testas 5 nya antipsykotika som inte blockerar dopamin utan verkar på annat sätt. En del av dem verkar ha också effekt på kognitiva och negativa symptom. Ett bakslag kom förra veckan då AstraZenecas medicin mot kognitiva symptom vid schizofreni inte visade sig ha effekt. Preparatet hade nikotinlik effekt.
Mer
15 år 5 månader sedan #166097 av Judalon
Svar från Judalon i ämnet ADHD

Admin1 skrev:

Nissegossen skrev: Vilka nya rön finns det Admin? Som jag skrev i mitt inlägg på sidan, vad vet du om det som det forskas i för närvarande?

Jag vet ju att du tidigare har skrivit om framtida preparat liknande det som Abilify står för, en ökad dopaminhalt i frontalloben, men behövs ökad dopaminhalt på fler ställen och går vi i så fall in på det genetiska området?


Det verkar inte finnas några schizofrenigener och de 14 man tidigare påstod sig ha identifierat fanns inte hos en stor grupp personer med schizofreni, som inte var släkt med varandra.

Nya genetiska förklaringar har kommit med genförändringar hos individen istället. Det jag tror mest på är en epigenetisk förklaring dvs att generna förändras under ens liv så att schizofreni uppstår. Verkar stämma bäst tror jag.

På antipsykotikasidan ser det hoppfullt ut. Det testas 5 nya antipsykotika som inte blockerar dopamin utan verkar på annat sätt. En del av dem verkar ha också effekt på kognitiva och negativa symptom. Ett bakslag kom förra veckan då AstraZenecas medicin mot kognitiva symptom vid schizofreni inte visade sig ha effekt. Preparatet hade nikotinlik effekt.


Den studien, som du citerar på slutet, blockerade receptorer för nikotinliknande substanser. Det såg lovande ut i början men visade sedan ingen effekt. Studien var treårig och man nådde fas 3 i läkemedelsprövningen.
Mer
15 år 4 månader sedan #169860 av aspie
Svar från aspie i ämnet ADHD

PSR skrev: Det ligger en hund begraven här eftersom man kan bli psykotisk av Concerta och Ritalin. Vi kan inte ta deras mediciner trots att båda reglerar Dopamin. Dessutom kan de inte ta våra anti-psykotiska. Hmm, kan Admin förklara detta?

Vi kan nog ta "era" antipsykotika, men i små doser. Det finns massor av olika slags dopaminreceptorer i hjärnan. Det är en jättevanlig kombination t ex med metylfenidat plus 1mg Risperdal. Jag frågade en läkare att hur det går att ta både dopaminagonist och antagonist samtidigt. Han hade lite bråttom och hann inte förklara. Jag är jätteintresserad i farmakologi och försöker hitta svaret bara jag har tid att plugga. Jag själv tar metylfenidat och 25mg Seroquel på kvällen som sömnmedicin.
Mer
15 år 4 månader sedan #169888 av Geta
Svar från Geta i ämnet ADHD
När det finns så många intelligenta människor i
världen och ändå kan de inte komma på lösningen
på de här gåtorna.
Kost, motion och ett strukturerat liv,
liksom omprogrammering av det undermedvetna
tror jag på.
Mer
15 år 4 månader sedan #169906 av aspie
Svar från aspie i ämnet ADHD

Geta skrev: Kost, motion och ett strukturerat liv,
liksom omprogrammering av det undermedvetna
tror jag på.

Jag gjorde allt detta i åratal men det var först medicinen som hjälpte.
Mer
15 år 4 månader sedan #169967 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet ADHD

PSR skrev:

aspie skrev:

PSR skrev: Inte trivialt hur man kommer åt koncentrationssvårigheter med mediciner. Mig veterligen går det inte men jag är förstås ingen psykiatriker/läkare. Kognitiva symptom är svåra att komma åt med mediciner.

Enligt min erfarenhet är både kognitiva och negativa symptom lätta att medicinera bort med ADHD-mediciner som är mestadels dopaminagonister. Av depressionsmediciner har jag aldrig haft någon nämnvärd nytta.

Eftersom metylfenidat är kortverkande (Ritalin 4 timmar, Concerta 12 timmar) kommer symptomen tillbaka efter effekten tagit slut, men det stör inte. På natten medan man sover, får man ha hur mycket kognitiva och negativa symptom som helst.

Jaha du, om du tycker det är lätt att medicinera bort kognitiva symptom och negativa symptom har du dem garanterat inte. I princip omöjligt att medicinera med dagens mediciner. Har diskuterat detta med överläkaren så det är inte jag som fabulerar eller nåt..


Det Concerta gör är just att hjälpa en med koncentrationssvårigheter, initiativförmåga, hålla röda tråden, fokusera och inte spåra ur med det man skall göra, minska impulsivitet, öga motivation mm. Hur detta fungerar hos icke-ADHD:are lär variera mellan personer, men hos ADHD-personer är det kognitiva och nagativa symtom Concerta sätts in för att bekämpa. En del av negativa symtom kan bero på låga dopaminhalter i hjärnan enligt www.schizofreniskolan.se i dessa fall skulle tex Concerta fungera, då den höjer dopamin. Concerta/Ritalin kan också användas som antidepp vid terapiresistent depression.