ADHD

Mer
15 år 4 månader sedan #170006 av Pippi
Svar från Pippi i ämnet ADHD

PSR skrev:

Geta skrev: Det undrar jag om man skulle kunna skriva ut narkotika-
liknande preparat till personer med psykosbenägenhet?

Det ligger en hund begraven här eftersom man kan bli psykotisk av Concerta och Ritalin. Vi kan inte ta deras mediciner trots att båda reglerar Dopamin. Dessutom kan de inte ta våra anti-psykotiska. Hmm, kan Admin förklara detta?


Jag frågade vår överläkare/docent mm allt han nu är, om man kunde bli psykotisk på Concerta/Ritalin. Nej, sade han, det hade han då aldrig upplevt...Inte heller personer med psykosbenägenhet.
Mer
15 år 4 månader sedan #170148 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ADHD
I FASS står det under kontraindikation för Concerta:

Patienter som uppvisar symtom på en svår depression, anorexia nervosa, psykotiska symtom eller är suicidbenägna, eftersom läkemedlet kan försämra dessa tillstånd.
Mer
15 år 4 månader sedan #170153 av skord
Svar från skord i ämnet ADHD

Admin1 skrev: I FASS står det under kontraindikation för Concerta:

Patienter som uppvisar symtom på en svår depression, anorexia nervosa, psykotiska symtom eller är suicidbenägna, eftersom läkemedlet kan försämra dessa tillstånd.


sånt där kan inte jag ta ialf. men hoppas det går helbra för dej pippi (g)
Mer
15 år 4 månader sedan #170302 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet ADHD

Pippi skrev:

PSR skrev:

Geta skrev: Det undrar jag om man skulle kunna skriva ut narkotika-
liknande preparat till personer med psykosbenägenhet?

Det ligger en hund begraven här eftersom man kan bli psykotisk av Concerta och Ritalin. Vi kan inte ta deras mediciner trots att båda reglerar Dopamin. Dessutom kan de inte ta våra anti-psykotiska. Hmm, kan Admin förklara detta?


Jag frågade vår överläkare/docent mm allt han nu är, om man kunde bli psykotisk på Concerta/Ritalin. Nej, sade han, det hade han då aldrig upplevt...Inte heller personer med psykosbenägenhet.


Ca 1% kan få psykotiska symtom av Concerta ungefär, inte många men det förekommer. Fler klipp från FASS nedan:

Psykos/Mani
Klinisk erfarenhet tyder på att behandling med metylfenidat kan förvärra symtom på beteende- och tankestörningar hos psykotiska patienter. Under behandling med Concerta i normala doser har psykotiska (t ex hallucinationer) eller maniska symtom rapporterats hos patienter utan tidigare bakgrund av psykotisk sjukdom eller mani. Om sådana symtom uppkommer, bör eventuellt orsakssamband med Concertas beaktas och det kan vara lämpligt att avsluta behandlingen (se Biverkningar).

Concerta biverkningar Mindre vanliga (1/100 - 1/1000)
Psyk.: Depression, sömnstörningar, förändrat humör, humörsvängningar, ilska, agitation, spänd vaksamhet, gråtmildhet, läkemedelsinducerad psykos, (t ex hallucinationer), rastlöshet, nervositet, självmordstankar1.

Mer
15 år 4 månader sedan - 3 år 7 månader sedan #170427 av aspie
Svar från aspie i ämnet ADHD
Psykoser som förorsakas av läkemedel är reaktiva och går snabbt över.
Last edit: 3 år 7 månader sedan by Admin1.
Mer
15 år 4 månader sedan #170432 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet ADHD

aspie skrev: Psykoser som förorsakas av läkemedel är reaktiva och går snabbt över.


Hur pass länge håller det i om man inte slutar med läkemedlet? Går de över snabbt då med? Eller bara om läkemedlet sätts ut?