ADHD

Mer
15 år 4 månader sedan #165058 av Pippi
ADHD skapades av Pippi
Liten rapport bara.

Igår hade jag ju tid med min doktor, titta på skattningar och blicka lite mer utförligt bakåt i tiden, barndomen, tonåren mm.

1 timme 20 min höll vi på, han ger alltid den tid som behövs.

Efter mycket om och men så kom vi fram till att jag nog ska prova Concerta. Mina poäng i skattningarna var skyhöga.
Nu är han en vettig läkare, han går inte bara på skattningar och papper mm.
Han är mer filosofisk och letar alternativa lösningar, en blandning av psykiater och nästan psykolog.

Hur som haver så är jag troligtvis adhd/add-kandidat.
Detta med add berörde han inte speciellt mycket, jag tror att man här i Sverige inte riktigt har accepterat add som ensam diagnos.

Bipolär sjukdom och adhd är väldigt tätt sammansvetsade, lägger man ihop två cirklar så finns det ett stort fält i mitten där båda sjukdomarna möts.

När vi var färdiga så tyckte han att jag oxå skulle ha ett samtal med nep-sköterskan får att få hennes åsikt, hon har många års erfarenhet.

Hon är tydligen väldigt upptagen, många patienter, men fick lite senare ett mail av min doktor att han hade fixat tid nu på fredag.....
I morse ringde hon och bekräftade att jag hade den tiden.

Jag blir så otroligt tacksam för att jag har privilegiet att ha så underbar vård runt mig, empatiska effektiva och så snälla.
Det går inte att med ord uttrycka hur tacksam jag är!

Och humöret på topp efter en underbatt natt, att kunna sova som jag gjorde med Circadin, wow!!!!
Mer
15 år 4 månader sedan #165059 av Kärlek
Svar från Kärlek i ämnet ADHD
Grattis eller vad man skall säga:P ?!
Vänat på min diagnos, och vilken typ av behandling det skall bli.
Jutnu är det väntan tider, som i säg ger mig oro och ångest.
Mer
15 år 4 månader sedan #165062 av Pippi
Svar från Pippi i ämnet ADHD
Varför oro och ångest?
Mer
15 år 4 månader sedan #165153 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet ADHD
Grattis till diagnos! Hoppas Concerta funkar för dig (jag har den) annars finns bland annat Ritalin som är metylfenidat den också men i korttidsform och Strattera, som ej är narkotikaklassat. Finns säkert någon mer. Blir man ADHDig på kvällen så kan man alltid dricka några koppar kaffe och ta en snus för att kunna fokusera lite igen, när Concertaeffekten tar slut för dagen. :)
Mer
15 år 4 månader sedan #165159 av aspie
Svar från aspie i ämnet ADHD
Ett stort grattis! Metylfenidatmedicinering är en av de bästa sakerna som någonsin hänt mig.
Mer
15 år 4 månader sedan #165210 av Libellule
Svar från Libellule i ämnet ADHD
Vad härligt, pippi, att du äntligen fatt besked (jävla tyska tangentbord!). Tala om för oss hur det funkar med den nya medicinen!