ADHD

Mer
15 år 5 månader sedan #165819 av Pippi
Svar från Pippi i ämnet ADHD
www.viska.se/index.php/nyheter/5 ... depression

Denna medicin tänkte jag på, innehåller Melatonin
Mer
15 år 5 månader sedan #165853 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ADHD

PSR skrev:

Geta skrev: Det undrar jag om man skulle kunna skriva ut narkotika-
liknande preparat till personer med psykosbenägenhet?

Det ligger en hund begraven här eftersom man kan bli psykotisk av Concerta och Ritalin. Vi kan inte ta deras mediciner trots att båda reglerar Dopamin. Dessutom kan de inte ta våra anti-psykotiska. Hmm, kan Admin förklara detta?


Concerta och liknande preparat har en dopaminstimulerande eller dopaminfisättande effekt, som kan utlösa psykoser hos personer som är psykosbenägna. Aspergergirl blev psykotisk av Concerta och fick sluta med det. Det finns dock dopaminfria alternativ vid ADHD, som Strattera.

Det enda dopaminstimulerande medicinen som kan användas vid schizofreni är Abilify, som kan både blockera och stimulera dopamin. Det stimulerar vid dopaminunderaktivitet och blockerar vid dopaminöveraktivitet, vilket inte framkallar psykoser.
Mer
15 år 5 månader sedan #165859 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet ADHD

Admin1 skrev:

PSR skrev:

Geta skrev: Det undrar jag om man skulle kunna skriva ut narkotika-
liknande preparat till personer med psykosbenägenhet?

Det ligger en hund begraven här eftersom man kan bli psykotisk av Concerta och Ritalin. Vi kan inte ta deras mediciner trots att båda reglerar Dopamin. Dessutom kan de inte ta våra anti-psykotiska. Hmm, kan Admin förklara detta?


Concerta och liknande preparat har en dopaminstimulerande eller dopaminfisättande effekt, som kan utlösa psykoser hos personer som är psykosbenägna. Aspergergirl blev psykotisk av Concerta och fick sluta med det. Det finns dock dopaminfria alternativ vid ADHD, som Strattera.

Det enda dopaminstimulerande medicinen som kan användas vid schizofreni är Abilify, som kan både blockera och stimulera dopamin. Det stimulerar vid dopaminunderaktivitet och blockerar vid dopaminöveraktivitet, vilket inte framkallar psykoser.


Vilka nya rön finns det Admin? Som jag skrev i mitt inlägg på sidan, vad vet du om det som det forskas i för närvarande?

Jag vet ju att du tidigare har skrivit om framtida preparat liknande det som Abilify står för, en ökad dopaminhalt i frontalloben, men behövs ökad dopaminhalt på fler ställen och går vi i så fall in på det genetiska området?

Det går i så fall, om man nu skall göra det lätt för sig att selektivisera foster som bär på en "psykosgen"!!!

Det är då ett för mig skrämmande scenario där bara genetiskt perfekta individer blir födda!

Jag anser och har gjort så länge, att från konceptions ögonblicket och framåt är embryot och livet okränkbart!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 5 månader sedan #166059 av aspie
Svar från aspie i ämnet ADHD
Jag har hört att personer med både ADHD och psykosbenägenhet har fått Abilify, som är kanske den enda dopaminagonisten bland antipsykotika. Strattera och Zyban är alternativa ADHD-mediciner som har effekt närmast på noradrenalin. Jag känner några som har fått psykossyndrom av Concerta.

Jag har (såvitt jag vet) inte haft psykoser, och jag har haft enorm nytta av metylfenidat. Jag har också prövat alternativa ADHD-mediciner och de har inte hjälpt, och då har jag kommit tillbaka till metylfenidat. Min ADHD beror alldeles tydligt på dopaminbrist och därför har jag så stor nytta av Ritalin och Concerta.

En mellangrupp är personer som har haft bara korta reaktiva psykoser, och några läkare anser att de kan använda både metylfenidat och antipsykotika samtidigt. Eftersom jag har varit aktiv i föreningsverksamhet, känner jag också personer som hör till den gruppen. Metylfenidat är en så unik och överlägsen medicin när det gäller ADHD, att det lönar sig att ta reda på om man verkligen har för starka kontraindikationer.
Mer
15 år 5 månader sedan #166077 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet ADHD
Om en ev utredning slår fast att jag har ADD ska jag anmäla psyket. :mrgreen:
Mer
15 år 5 månader sedan #166085 av Judalon
Svar från Judalon i ämnet ADHD

TIKKI skrev: Om en ev utredning slår fast att jag har ADD ska jag anmäla psyket. :mrgreen:


Det är mycket man skulle kunna anmäla dom för :mrgreen: