zyprexa och viktuppgång

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 5 månader sedan #259989 av
Svar från i ämnet tack för era svar =)
Jag fick zyprexa utskrivet när jag hamnade på psyket, hade så mkt panikångest och generell ångest samt overklighetskänslor och jag hade sovit högst 2 timmar per natt i 3 månadar och åt typ inget alls. Jag själv trodde att jag hade en psykos, men läkaren sa att det inte var så.
Men de var väldigt snabba med att skriva ut zyprexa, fick det första dagen på psyket, samt imovane och oxsascand.
Läkaren sa att det var bra mot sömnbristen att äta zyprexa.

Men nu när jag inte längre ligger på psyket vill jag inte ha denna medicin, overklighetskänslorna har jag ändå trots medcin så tror inte den hjälper mot depersonalisation, men vikten stör mig var så smal innan och nu passar nästan inga kläder i min garderob längre.
Blir så orolig att det aldrig ska bli nåt slut att jag bara ska gå upp mer och mer i vikt. Inte hälsosamt, sen att man har svårare att tänka gör ju inte saken bättre heller, plus denna enorma trötthet, tror jag sover 11 timmar per natt men är aldrig utvilad. Jag känner inte att jag fått så mkt gott av denna medicin. I början fick jag även problem med motoriken kunde inte gå ordentligt, men läkarna sa att jag inbillade mig, myrkrypningar, brännade känsla i hela kroppen total känsla av tomhet i huvudet, svårt att hitta orden,, zyprexa är en läskig medicin.

Kan läkare missa psykoser eller kan jag haft en ändå fast de inte velat säga det? tänkte på att de var så snabba med att skriva ut zyprexa, fast alla läkare jag har träffat säger att jag har svår ångest. Men ständiga overklighetskänslor gör en också oroad, fast overklighetskänslor ska väl inte räknas in som psykotiska?

Vill så gärna sluta med zyprexan,,men är utsättningssymtom farliga? går de över på ett par veckor?
Mer
14 år 5 månader sedan #260041 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet zyprexa och viktuppgång
Det är ganska ovanligt med utsättningssymptom med Zyprexa, men bäst att sluta är att trappa ner dosen under ett par månader. 40 % av de som får Zyprexa går upp i vikt och viktuppgången är störst de första 4-6 veckorna. Det går att halvera viktuppgången med diet och motion.

Risperdal och Seroquel ger bara hälften så stor viktuppgång, som Zyprexa. Seroquel har bäst effekt mot ångest. Zeldox har minst viktuppgång av alla antipsykotika. Det finns mediciner mot ångest som knappt ger någon viktuppgång, som antidepressiva typ Sertralin och Cipralex.
Mer
14 år 5 månader sedan #260121 av igelkotten82
Inget illa ment, Admin1, men den siffran kan inte stämma. Jag har lärt känna 10 personer som hastigast som ätit eller äter Zyprexa, och alla hade eller hade haft kulmagar. Dessutom har jag kommit i kontakt med ett 20-tal över nätet som äter Zyprexa, och alla har gått upp i vikt.

Det känns som att den där siffran är manipulerad av Lilly eller Läkemedelsverket. Det ligger ju som alla vet en miljardindustri bakom och omsättningen är extrem och inflytandet torde vara betydande.
Mer
14 år 5 månader sedan #260145 av w200i
Svar från w200i i ämnet zyprexa och viktuppgång
Gäst: Kan du registrera dig, det blir lättare att hjälpa dig då.

Admin1:
Under min tid på viska har det nog kommit ett tiotal personer som har haft jättestora problem med att sätta ut Zyprexa. Gemensamt för alla oss är att vi har fått den på felaktig indikation, eller alldelens för länge.

Douleur:
Det ligger jättemycket i det du säger, angående miljardindustri.
Har du någon diagnos på dina ”Zyprexa-personer”?

Jag gick inte upp det första året med 10 mg Zyprexa, utan medicinen fungerade jättebra på mig!
Mer
14 år 4 månader sedan #260172 av manodepp
Svar från manodepp i ämnet zyprexa och viktuppgång
inte fan ska man behöva stå på en medicin som ger så kraftig viktökning att hälsan står på spel?! jag vet att zyprexa är oerhört "potent" och har blivit alla läkares älsklingspiller, men viktökningen är oacceptabel. jag förstår inte hur dom tänker. jag fick en gång höra att jag "fick välja mellan att vara smal och olycklig, eller tjock och glad" när jag vägrade att prova zyprexa. min nuvarande läkare ser den enbart som nödmedicin vid akut mani el depp. i alla fall var det det intrycket han gav mej när vi diskuterade medicintillägg mot min uppvarvning. jag sa att zyprexa var ett jävla rävgift som förstörde kroppen, och han verkade hålla med. "men, den är det bästa vi har i akuta lägen". jag sa nej, trots att han bedyrade att jag bara skulle behöva ta dom i nån vecka. skulle väl hinna läögga på mej minst 5 kilo på den tiden. och jag är ätstörd
Mer
14 år 4 månader sedan #260178 av w200i
Svar från w200i i ämnet zyprexa och viktuppgång
manodepp:

När jag var övermedicinerad (icke-psykotisk) på 2,5 mg Zyprexa, blev jag jävligt ”uppvarvad” på den medicinen tillsammans med 50 mg Sertralin. Det är svårt att veta säkert, men jag är rätt övertygad om att Zyprexa ensamt var boven och inte Sertralinet.

Nu gissar jag rätt friskt, men jag tror kanske inte att Zyprexa är unik i det avseendet. Som sagt en gissning! Andra neuroleptika kan eventuellt förmodligen också varva upp bl a icke-psykotiska personer.