Hur kan det egentligen vara såhär svårt?

Mer
18 år 5 månader sedan #26962 av Fredrik
Det måste ju finnas självhjälpsgrupper att gå med i. Där man kan stötta varandra och förstå varandras problem. Utan stöttning är det nog svårt.

Förlåt Interlude, vill inte prata över huvudet på dig. Men det känns som om ditt missbruk gör det tusen gånger värre för dig.
Mer
18 år 5 månader sedan #26966 av Fredrik
Jag läste att man får ångest av abstinensen om man är beroende. Det är väl då ångest som läggs ovanpå det andra.
Jag letade lite på nätet och hittade RFHL ett riksförbund för narkotika och läkemedelsberoende.

www.rfhl.se/index.htm

Om du vill Interlude så kan du ringa din lokalavdelning och få hjälp med frågor om missbruk. Telefonnummrena finns på deras hemsida.

kram Fredrik
Mer
18 år 5 månader sedan #26974 av Interlude
Jag känner folk som är beroende av imovane. det verkar hemskt. Du är helt klart beroende. Jag rekkomenderar dig att gå på anonyma narkomaner.
Mer
18 år 5 månader sedan #26975 av Nissegossen
AA har program som är utarbetade utav alkoholister, det är väldigt bra.
De står i telefonkatalogen lätt att hitta, det står nästan först.

Vad gäller de som är beroende av narkotika eller drogproblem över huvudtaget, så finns det NA vilket är samma sak som AA fast för de som är beroende utav annat än alkohol. De står också i telefonkatalogen. Första besöket är alltid gratis, därefter låter man hatten gå runt och man lägger vad man tycker och har råd med.

Kan allvarligt rekommenderas, det är endast missbrukare och de som själva varit det som driver detta, utan något som helst beroende av myndigheter och andra organistioner, och märk väl utan vinstintresse.

Där får du prata så länge du vill utan att bli avbruten, du får också ta del utav vad de andra har för problem. Det ingår i detta att det som sägs där inte berättas utanför lokalen, tystnadsplikt alltså.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 5 månader sedan #26980 av Jeff
Interlude

Vintern 2004 fick jag diagnosen paranoid schizofreni. Beskedet var otroligt ångestladdat och man sjönk djupare ner i psykosens mörker. Jag hade själv under denna tid ett visst beroende av Imovane. Jag var "hög" i nästan 2 veckor. En dag när jag var ute och körde bil så tappade jag kontrollen helt och körde in i ett staket. Om jag hade haft otroligt otur så kanske det hade varit en människa som jag körde över och skulle då idag suttit bakom galler. Nu vet jag inte om du kör bil men för mig så var krocken min väckarklocka. Jag insåg att jag inte kan hålla på såhär och måste ta tag i mitt liv utan droger. Man är inte medveten om sina handlingar när man drogar och får väldiga minnesluckor och minns inte alltid vad man sagt och gjort. Tro mig droger lurar och förstör på lång sikt.
Att ett självförakt uppstår när man är utan drogen är vanligt. Men förr eller senare så måste man börja tycka om sig själv för den man verkligen är. Jag vill inte låta tjatig men försök att få någon psykolog.
Mer
18 år 5 månader sedan #26995 av Admin1
Jag tror också att Interlude skulle behöva kontakta RFHL för att få hjälp att komma ur sitt Imovaneberoende. Kanske har de självhjälpsgrupper som du kan ingå i. Jag håller med mycket i vad Fredrik säger.