Någon som Inte medicinerar med neuroleptika?

Mer
10 år 11 månader sedan #587427 av JARL
Hej Viskare!
Jag har gått omedicinerad i perioder. Prövade att ta pyttelite trilafon. Tyckte själv att jag mådde bra av detta men jag var nog prepsykotisk ändå med paranoia. Nu har jag trilafon spruta och 300mg seroquel depot. Mår väl hyfsat men är trött på dagarna. SKulle önska att kunna minska på medicin i framtiden men det vet man ju inte för den här sjukdomen är så bedräglig. Hälsningar Jarl
Mer
10 år 11 månader sedan #587436 av Kasia
Jag har ungefär som earlybird. Har dock tvingats inse att min psykos återkommer om jag är omedicinerad.
Har lithium och lagt till abilify.
Mer
10 år 11 månader sedan #587458 av maria-w
Jag vågar inte heller sluta, även om det är frestande nu när det snart är semester. Slutade på eget bevåg innan förra semestern, men jag blev rätt snart prepsykotisk. Det tog ganska lång tid innan jag mådde bra igen. Jag har inte speciellt jobbiga biverkningar av medicinen så det känns okey att äta den. Fungerar på arbetet och hemma och tycker att jag mår riktigt bra just nu. Nån gång i framtiden kanske jag kan trappa ut den lite långsammare. Eller också får jag acceptera att jag hör till dem som alltid kommer att behöva medicin. jag äter en kombo av neuroleptika och antidepressiva: 350 mg seroquel depot och 60 mg cymbalta.
Mer
10 år 11 månader sedan #587609 av Admin1
Har man schizofreni eller schizoaffektiv kan det vara mycket svårt att kunna sluta med antipsykotika, eftersom man har en ständig risk för psykoser. Det är annorlunda med bipolär, där psykoserna kommer enbart vid mani eller depression.

Problemet med psykoserna är att de kan komma plötsligt och utan varningstecken. Sedan särskilt vid schizofreni kan psykoser ge funktionsförluster och effekten av antipsykotikan kan gå förlorad. En psykos kan också kräva en flera månaders återhämtningstid och ju fler psykoser man haft desto längre tid tar det att återhämta sig.

I 40-60 års åldern förbättras många med schizofreni och kan därför sänka medcindosen.
Mer
10 år 10 månader sedan #589166 av Earlybird
Admin, jag tar chansen nu att vara utan medicin. Med min livserfarenhet så är jag övertygad om att jag nu skulle känna igen tecken på begynnande psykos. Det drabbar inte mig från en dag till en annan. Men jag kan naturligtvis bara tala för mig själv. Hur ni andra fungerar måste var och en ta reda på själv, det är ytterst individuellt, och man kan inte räkna med att läkare kan hjälpa en där. Läkare vill gärna ha ryggen fria och ordinerar därför ofta mer läkemedel än nödvändigt. Det jag känner mig sviken över är att ingen läkare upplyst mig om starkt beroendeframkallande psykofarmaka är- tvärtom har de sagt att de inte är beroendeframkallande och att man inte får några utsättningssymtom! Det är helt felaktigt i mitt fall. Trots min låga dos har jag haft väldigt svårt att sluta och gjort flera försökt innan jag lyckades- men blivit väldigt fysiskt dålig- typiska abstinenssymtom som illamående, influensaliknande symtom, hjärtklappning och myrkrypningar samt diffusa smärtor som kommer och går i kroppen. Vad jag däremot vunnit är att hjärnan känns klarare, jag kan läsa långa artiklar och böcker utan problem och läshastigheten har gått upp. Livet känns verkligare, intensivare och färgrikt.Dessutom har jag gått ner i vikt! Bara det är otroligt skönt och en hälsovinst. När jag stod på zyprexa kunde jag inte gå ner i vikt hur jag än gjorde.
Mer
10 år 10 månader sedan #589188 av Admin1
Antipsykotika är inte beroendeframkallande för då skulle folk höja dosen med tiden, vilket inte är fallet utan istället så avbryter 60 % medicineringen på egenhand, vilket de inte skulle göra om de var beroende och inte kunde avbryta medicineringen. Låter väldigt konstigt att du får utsättningssymptom av så enormt låga doser Zyprexa, som 0,6 mg. 5 mg Zyprexa är väl lägsta dosen som används. Och igen 60 % avbryter medicineringen och verkar klara sig hyfsat förutom att 97 % får psykos igen inom 2 år.

Om jag var du skulle jag byta till 100-150 mg Quetiapine för att få svag skyddseffekt mot psykoser. Visserligen är psykoserna ofta godartade vid schizoaffektiv som du har och ger inte så ofta funktionsförluster typ sämre arbetsförmåga, men schizoaffektivapsykoserna kan göra att man blir aggressiv mot omgivningen, vilket inte är bra om man jobbar. Det kan också vara svårt att upptäcka att man håller på att få en psykos för de kan komma plötsligt och utan varningstecken.

Nyhet från sajten i år:

Forskare har studerat litteraturen om återfall i psykos vid schizofreni och kommit fram till att återfallen i psykos är mycket hög när behandling avbryts och även efter en enda psykos. En lång behandlingsperiod före medicinavbrottet minskar inte risken för återfall. Många återfaller snart efter minskningen av dosen och övergången från symptomfrihet till återfall kan vara abrupt och med få eller inga varningstecken. När psykosen återkommer är den lika stark som senast, även om de flesta får effekt av antipsykotikan när den sätts in så varierar tiden innan effekten kommer och en av sex förlorar antipsykotikaeffekten. Forskarna tycker att läkarna skall vara försiktiga med att avbryta antipsykotika medicinering.

www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... l-i-psykos