Någon som Inte medicinerar med neuroleptika?

Mer
10 år 11 månader sedan #585681 av Inwatto
Så som du beskriver att du vill ha det, Kasia, hade jag när jag var 22-40 år. Då hade jag Lithium hela tiden och la till Cisordinol 4 mg (det fanns inte Zyprexa och nyare antipsykotika på den tiden). Ingen lärde mig hur jag skulle göra för att sluta med Cisordinol, utan jag blev nog sjuk igen av att sluta tvärt, tror jag. Det är nackdelen. Man behöver trappa ut antipsykotikan - den är inte som huvudvärkspiller, precis!

I 40-års åldern blev jag sjukare, bl a för att jag vägrade ta Lithium något mer. Då hade Abilify kommit ut, så det är den medicinen jag har idag.

Tycker sjukvården är dålig på att behandla cykloid psykos. De förutsätter att man ska ta medicin hela tiden, för det behöver de flesta andra. Hoppas du har bra läkare som kan ta sig tid att utbilda dig hur du ska behandla din hjärna med kemikalier för att må så optimalt som möjligt.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
10 år 11 månader sedan #585686 av Kasia

Tycker sjukvården är dålig på att behandla cykloid psykos. De förutsätter att man ska ta medicin hela tiden, för det behöver de flesta andra.


Sant!

Zyprexa 2.5 och abilify 10mg har funkat hittills dock har bieffekterna segrat.

Har sänkt abilify till 5mg och känns sådär.
Funderar på om den låga dosen verkligen stoppar ett skov då dagen är inne.
Mer
10 år 11 månader sedan #585688 av Inwatto
Ett tag hade jag både 5 mg och 10 mg av Abilify hemma och kunde på så vis öka dosen tillfälligt en eller två dagar för att bli fri från en uppblommande psykos. Efterhand som jag blir äldre (och lever stressfritt), klarar jag mig på 5 mg.

Det är riskfritt att sänka dosen från 10 till 5 jämfört med att sänka från 5 till 0. Därför går det bra att ha en låg dos hela tiden och öka tillfälligt då så behövs.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
10 år 11 månader sedan #585690 av Kasia
Jag insjuknar dramatiskt, tar bara några timmar.

Har z som akutmedicin och undrar om man kan lägga in sig profylaktiskt
då man mer eller mindre vet under vilken period skoven kommer.
Mer
10 år 11 månader sedan #585692 av Inwatto
Läggas in i förebyggande syfte? Tror inte det går... Kan du inte ta Z eller liknande under de perioder du vet är riskabla? "Inlagd i hemmet" kallar jag det.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
10 år 11 månader sedan #585693 av Kasia
Jo men vågar knappt riskera.

Kan i och för sej känna igen tecken men de är samma som
dem som inte leder till psykos under friska perioder.