Någon som Inte medicinerar med neuroleptika?

Mer
10 år 10 månader sedan #589429 av lärjungenMatteus
6 Jesus sa till honom: Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kan komma till Fadern utom genom mig.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
10 år 10 månader sedan #589434 av Jocke
Jag tror inte man ska äta värktabletter mer än ett visst antal dagar innan man måste ha en paus?

Vars är världen på väg?
Mer
10 år 10 månader sedan #589435 av lärjungenMatteus
6 Jesus sa till honom: Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kan komma till Fadern utom genom mig.
Mer
10 år 10 månader sedan #589567 av Admin1
Det har dock funnits några med Aspergers här som ständigt tagit antipsykotika. Dessutom verkar det som en del med Aspergers har flera tilläggsdiagnoser typ ADHD, bipolär mm. Vid Aspergers kan man även få andra psykiska besvär och samma sak gäller även autism.
Mer
10 år 10 månader sedan #590167 av Earlybird

Admin1 skrev: Antipsykotika är inte beroendeframkallande för då skulle folk höja dosen med tiden, vilket inte är fallet utan istället så avbryter 60 % medicineringen på egenhand, vilket de inte skulle göra om de var beroende och inte kunde avbryta medicineringen. Låter väldigt konstigt att du får utsättningssymptom av så enormt låga doser Zyprexa, som 0,6 mg. 5 mg Zyprexa är väl lägsta dosen som används. Och igen 60 % avbryter medicineringen och verkar klara sig hyfsat förutom att 97 % får psykos igen inom 2 år.

Om jag var du skulle jag byta till 100-150 mg Quetiapine för att få svag skyddseffekt mot psykoser. Visserligen är psykoserna ofta godartade vid schizoaffektiv som du har och ger inte så ofta funktionsförluster typ sämre arbetsförmåga, men schizoaffektivapsykoserna kan göra att man blir aggressiv mot omgivningen, vilket inte är bra om man jobbar. Det kan också vara svårt att upptäcka att man håller på att få en psykos för de kan komma plötsligt och utan varningstecken.

Nyhet från sajten i år:

Forskare har studerat litteraturen om återfall i psykos vid schizofreni och kommit fram till att återfallen i psykos är mycket hög när behandling avbryts och även efter en enda psykos. En lång behandlingsperiod före medicinavbrottet minskar inte risken för återfall. Många återfaller snart efter minskningen av dosen och övergången från symptomfrihet till återfall kan vara abrupt och med få eller inga varningstecken. När psykosen återkommer är den lika stark som senast, även om de flesta får effekt av antipsykotikan när den sätts in så varierar tiden innan effekten kommer och en av sex förlorar antipsykotikaeffekten. Forskarna tycker att läkarna skall vara försiktiga med att avbryta antipsykotika medicinering.

www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... l-i-psykos

Admin- för det första- varenda hjärna i den här världen är olika i nivåer av signalsubstanser och vi fungerar olika ! vissa är väldigt känsliga för mediciner- eller droger- som vi kanske ska kalla det i stället. Jag tillhör den gruppen som reagerar väldigt starkt på låga doser. Den lägsta dosen av zyprexa är 2,5 mg och inte 5 mg som du säger. Jag vet inte varför du är så positiv till läkemedel när de sänker livskvalitetenoch förkortar livet för många människor? Dibenzodiazepiner dit zyprexa hör är ett gift och det står tom i FASS som biverkning "plötslig oförklarlig död"- förutom alla andra jävliga biverkningar som diabetes, övervikt, metabolt syndrom osv.Vad man anser vara beroende är en definitionsfråga. Det behöver nödvändigtvis inte vara så att man måste öka dosen för att vara beroende. Om man däremot mår fysiskt dåligt med vanliga kända symtom för abstinens när man är utan drogen- är inte det beroende då? Risken för att man skall återfalla i psykos tror jag att du överskattar. Hur som helst måste man väga olika risker mot varandra. Risken finns ju också att man dör i förtid av biverkningarna.
Mer
10 år 10 månader sedan #590205 av Admin1
Antipsykotika minskar dödligheten vid schizofreni har statliga SBU kommit fram till. Särskilt Clozapine eller Leponex har en minskning av dödligheten. Man får inte glömma att en psykos ökar självmordsrisken och dödligheten. Psykoser är farliga och kan vara dödliga för vissa. Sedan kan nästan alla läkemedel framkalla dödsfall i enstaka fall t.ex Ipren kan göra detta. Men på det hela taget har enstaka dödsfall inte så stor betydelse. Sedan kan man fråga sig varför du väljer Zyprexa om du inte vill gå upp i vikt, när det finns Zeldox och Abilify med liten viktuppgång. Men Zyprexa har bäst effekt, möjligen med Clozapine undantaget.