Risperdal

Mer
10 år 9 månader sedan #599680 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet risperdal
Troligen står inte viktökningen i direktproportion till dosen, eftersom viktökningen har inte med den antipsykotiska effekten att göra. Minst hormonstörande effekt har Abilify och Seroquel av dagens preparat.
Mer
10 år 9 månader sedan #600798 av martina
Svar från martina i ämnet risperdal
Tack för alla svar. Undrar om det är vanligt att få diabetes och ämnesomsättningsstörningar av risperdal? Har en tendens att stressa ju högre dos jag har, en ond cirkel som jag vill ta mig ur. Är ständigt rastlös och börjat magra av! :rolleyes:
Mer
10 år 9 månader sedan #600849 av Geta
Svar från Geta i ämnet risperdal
Ja, risken finns att få diabetes av Risperdal. Jag själv har fått det.
Mer
10 år 9 månader sedan #600892 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet risperdal
Tidigare har jag läst att diabetesrisken skulle vara låg med Risperdal. Men vid schizofreni har man en förhöjd risk för diabetes även helt utan antipsykotika. Om du är kraftigt överviktig så ökar diabetesrisken. Om du motionerar regelbundet och äter rätt, så minskas diabetesrisken antagligen.
Mer
10 år 9 månader sedan #600926 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet risperdal
Hej och välkommen martina!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 9 månader sedan #601275 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet risperdal
Jag har kollat i SBU:s utvärdering av antipsykotika, som nyligen kom. Risperdal och Seroquel ger ingen ökad risk för diabetes, så är man rädd för diabetes bör man använda dem. Det preparat som har en klar riskökning för diabetes är Zyprexa och riskökningen var ungefär 16 %.