Hjärnskador av psykofarmaka?

Mer
10 år 5 månader sedan #624029 av Nissegossen
Vi kanske har en mindre hjärna till volymen, men jag undrar om inte våra hjärnor i vikt räknat jämfört med hjärnor som är friska och av samma storlek, då väger tyngre än friska hjärnor?

Alltså en fråga om densitet och då att våra hjärnor är både mer sammanpackade och tyngre? Det skulle i så fall resultera i kortare avstånd mellan kontaktpunkterna och därmed en snabbare tänkande hjärna!

Är det någon som reflekterat över det? :tänk

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 5 månader sedan #624031 av maria-w
Nja.. men jag är lite rädd då och då att jag ska bli skadad av medicinen.

Men sen tänker jag att det inte hjälper med en hög IQ om känslorna rasar iväg och lever sitt eget liv med en. Då kan man ju inte fatta kloka beslut ändå. Klokhet sitter i hjärtat.
Mer
10 år 5 månader sedan #624037 av Admin1
Det verkar som de stora problemen med hjärnförändringar finns vid schizofreni. Det är också vid schizofreni som man ser de största funktionshindren och negativa effekter.
Mer
10 år 5 månader sedan #624040 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hjärnskador av psykofarmaka?
Men min hjärnskada slog till redan när jag var 18-19 år, då jag första gången blev psykotisk.
Sedan har det inte blivit värre utan snarare bättre, sedan jag lärt mig att kompensera och
gå runt mina tankeblockeringar. Det måste ha varit något väldigt toxiskt, som hjärnan
utsattes för.
Mer
10 år 5 månader sedan #624045 av Nissegossen

maria-w skrev: Men sen tänker jag att det inte hjälper med en hög IQ om känslorna rasar iväg och lever sitt eget liv med en. Då kan man ju inte fatta kloka beslut ändå. Klokhet sitter i hjärtat.

Det har du absolut rätt i! En hjärna som är övervarvad och om man inte kan handskas med det, är både hög IQ och en massa rasande känslor som får en att fatta ibland ödesdigra beslut helt pga att vi inte kunnat handskats med det och många av dem som varit utsatta för det och även haft hög IQ, lever nog inte idag. Då är hög IQ inte ett relevant sätt att tänka utan då har hjärtat absolut en suveränitet. :hjärta

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 5 månader sedan #624139 av majak
Svar från majak i ämnet Hjärnskador av psykofarmaka?
Tack för alla svar. :hjärta
Det var intressant att läsa om skillnader/likheter mellan bipolär sj/schizofreni. Lite extra intressant var det att litium skulle ha en skyddande effekt på hjärnan. Om Eos vill vidareutveckla det skulle jag bli glad. Håller med om IQ och hjärtat, håller inte att bara se till den ena om man vill leva länge och väl.