Hjärnskador av psykofarmaka?

Mer
10 år 5 månader sedan #623968 av Eos
Svar från Eos i ämnet Hjärnskador av psykofarmaka?
Okej, det låter ju inte som några "konstiga" mediciner eller doser. Vet tyvärr inte.
Mer
10 år 5 månader sedan #623974 av Admin1
Två nyheter om bipolär, där ingen tydlig hjärnvolyms minskning setts av antipsykotika:

Tonåringar, som drabbas av psykos får snabbt en minskning av hjärnvolymen under 2 år enligt en ny studie. Minskningen drabbade dock ej de med bipolär. Det verkar inte som om antipsykotikan ensamt framkallat denna minskning i hjärnvolym, eftersom de med bipolär också använde antipsykotika utan att få en minskning av hjärnvolymen. Eftersom det finns tidigare rapporter om att antipsykotika kan minska hjärnvolymen tror man att antipsykotika kan ha svagt bidragit även här, men att det kan inte vara ensam orsak

www.viska.se/index.php/component ... men-minska

Tonåringar diagnosticerats med schizofreni och andra psykoser förefaller uppvisa större minskning i volym av grå substans och ökningar av cerebrospinalvätska i frontalloben jämfört med friska tonåringar utan psykosdiagnos. Tonåringar med bipolär hade ingen volymminskning

www.viska.se/index.php/component ... aendringar
Mer
10 år 5 månader sedan #623977 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hjärnskador av psykofarmaka?
Det är nog därför som bipolära fungerar så mycket bättre än schizofrena.
Mer
10 år 5 månader sedan #623988 av Admin1
Att antipsykotika inte ger hjärnvolymminskning vid bipolär tycker jag är ett bevis för att det heller inte ger det vid schizofreni utan det är som jag säger att antipsykotika vid schizofreni inte är tillräckligt effektiv för att hämma psykosen, som därför ger hjärnvolymminskning och inte antipsykotikan.
Mer
10 år 5 månader sedan #624017 av Nissegossen

Geta skrev: Se på Nissegossen! Han har medicinerat sedan 1973. Har han hjärnskador?

:rotfl Det har jag säkert, så dum som jag är!!!
Dessutom har du fel i sak, det beror nog på den långa tid du säkert säger att jag medicinerat! Jag har bara medicinerat med Några som helst psykmediciner sedan 1974...

Gissar att det var din kuggfråga...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 5 månader sedan #624026 av Eos
Svar från Eos i ämnet Hjärnskador av psykofarmaka?
Litium lär skydda hjärnan.