Snart 6 mån med Peratsin/Trilafon

Mer
7 år 10 månader sedan #834549 av Admin1
Det finns doseringsanvisningar på engelska:

https://www.drugs.com/dosage/perphenazine.html
Mer
7 år 10 månader sedan #834578 av Zoidar
Ok, tack! Har läst att effekten är större på injicerbara även om mg är samma.

Nisse, du kör då med: (108x0,7)/14 = 5,4 mg/dag

Det låter som en mycket låg dos. Motsvarar säkert det dubbla som tablett dock. Ska kolla på din länk admin. Förstår den inte riktigt.

Anchored in Christ ✟

Mer
7 år 10 månader sedan #834598 av Nissegossen
Eftersom du tar tabletter måste det vara en högre dos som du tar i tablettform, eftersom tabletten passerar Levern, vilket den injicerade vätskan inte gör. Du sparar alltså din Lever vid injektioner då den tar stryk av tabletterna. Det är bara fördelar med injektioner som jag ser det. Det är överlag bättre då du har färre inläggningsdagar på injektioner än tabletter. Kan med fog säga att jag inte varit inlagd på något sjukhus sedan årsskiftet 1986-1987.

Tar du injektioner håller du dig utanför sjukhus.

Vid årsskiftet i år, 30 år.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 10 månader sedan #834746 av Zoidar
Jag håller med dig att det är fördelar med injektioner. Men gillar dem inte. Får redan Nebido injicerat var 3e månad och det tycker jag räcker. Sen gillar jag att ha lite kontroll över medicinen. Så man kan gör små minskningar för hitta optimal dos.

Anchored in Christ ✟

Mer
7 år 10 månader sedan - 2 år 10 månader sedan #834792 av Nissegossen
zoidar, jag har tidigare fått genom min dåvarande psykiatriker tillstånd till att jag tillsammans med ssk, kan själva efter överenskommelse med ssk bestämma dosen själva på injektionen. Kom bara ihåg att den dosen som du står på, bör inte nedsättas i första taget. Kom ihåg att injektioner tar lång tid att förändra dosen, då förändringen inte visar om sänkningen var rätt, förrän flera månader senare och du måste vara beredd på att om symptom på din sjukdom blir värre genast höja doseringen. Du känner själv igen ditt mående och vid minsta misstanke om för låg medicinering, ja, då måste du själv säga ifrån till ssk att idag höjer vi dosen.

Du skall vara så inställd vad det gäller biverkningar, känner du av biverkningar, ber du din läkare om att ta ett blodprov och i det kan din läkare se om du är inom det terapeutiska området vad gäller dosen. Det ser han på vad blodprovet visade ifråga om medicinens halt i blodserum. Om du är överdoserad och pga det fått biverkningar kontakta din läkare. Har du en dos med inga biverkningar bör du nöja dig med det och inte sänka mer, det är totalt meningslöst.

Det ligger inget självändamål i att sänka dosen så mycket att du får ett recidiv i din sjukdom.

Ang injektionssticket är det bara en vana att känna av när de injicerar dig. Det gör för det mesta inte alls ont och en del ssk gör oerhört fina stick och då känns det inte ens att de har haft nålen i dig förrän de säger att det är klart.

Jag var hos en ssk länge och han utbildade undersköterskor som läste upp till ssk och jag kan utan och innan instruktionerna för hur de skall göra för att mäta ut området i skinkan där man skall sätta nålen och jag rekapitulerade innan de satte första sticket i mig. Det var en som sett på en gång och nästa gång jag kom dit, sade hon jag vill se på en gång till. Jag upprepade hur hon skulle göra och sade till henne. Om jag nu litar på dig och säger att du kan sätta sticket, du vet hur man skall göra om jag nu litar på dig, varför skulle du inte då lita på mig?

Hon satte sticket och det var det bästa stick jag fått någon gång. Förövrigt kom han senare överens med mig och han kom hem till mig och gav mig injektionen. Jag sade till honom att om du tar mig strax innan du slutar får du en middag här när du kommer, han tyckte min mat smakade gott, så han gjorde det sedan i fortsättningen.

Tyvärr slutade han för att han fick jobb som distriktssköterska på öarna i Göteborgs skärgård, det var närmre hemifrån då han själv bodde i skärgården.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 2 år 10 månader sedan by Admin1.
Mer
7 år 9 månader sedan - 2 år 10 månader sedan #841699 av Zoidar
Jag har varit med om en gång att hon som injicerade stack lite fel. Det gjorde inte ont, men hela muskeln började rycka. Bäst vore det att ha samma sköterska varje gång.

Kör 12mg peratsin nu. Ska hålla på den dosen 1 år.

Anchored in Christ ✟

Last edit: 2 år 10 månader sedan by Admin1.