Snart 6 mån med Peratsin/Trilafon

Mer
7 år 7 månader sedan - 2 år 10 månader sedan #860806 av Zoidar
Har tagit Peratsin nu totalt 9 mån. De senaste månaderna har jag tagit 12mg. Idag bestämde jag mig för gå tillbaka till 16mg. Känner inte mig så stabil som jag önskar känna mig. 16mg är vad jag förstår ändå en rätt låg dos.

Det står inget om Peratsin på fass. Trilafon finns med men bara i injektion.

m.legemiddelhandboka.no/Generelle/52331

Här står lite på norska.

"Dosering og administrasjon
Peroralt: 8–64 mg/døgn. Bør enkelte ganger fordeles på to doser"

Anchored in Christ ✟

Last edit: 2 år 10 månader sedan by Admin1.
Mer
7 år 7 månader sedan #860831 av Cosmos
Jag hade Trilafon i cirka 20 år och tyckte den var det bästa alternativ jag prövat. Ingen viktökning, ingen trötthet, ingen kraftlöshet, få negativa symptom. Vill minnas att jag tog 16 mg på morgonen.

När Trilafon försvann från den svenska marknaden började jag istället med Seroquel 600 mg och nu då med tillägget Abilify 10 mg och jag har sänkt Seroquelen till 400 mg.

Det är inte ett bra alternativ. Viktökning, kraftlöshet och negativa symptom. Att Abilify skulle vara uppiggande har jag inte märkt.

Nu när jag har läst detta så ska jag begära att få mina Trilafon tillbaka.
Mer
7 år 7 månader sedan #860835 av Utomjordingen
Jag hade mot min vilja Trilafon (injektion) under hela 1990-talet! Medicinen gjorde mig kroniskt trött... Idag har jag Risperdal - som är kass medicin med sina biverkningar. Tyvärr så är jag tvångsmedicinerad (injektion) - jag får själv inte bestämma om jag vill ha medicinen eller inte. :(
Mer
7 år 7 månader sedan #860890 av Admin1
Nackdelen med Trilafon är att den saknar den hjärnskyddande effekten av nyare antipsykotika. Seroquel har fördelen att risken för tardiv dyskinesi är liten och mindre än av Trilafon. När man börjar bli äldre ökar risken för tardiv dyskinesi.
Mer
7 år 7 månader sedan - 2 år 10 månader sedan #860979 av Zoidar
Hur stor är risken då på trilafon, finns det studier?

Fördelen med Trilafon är att det är avsevärt lättare att gå ner i vikt.

Anchored in Christ ✟

Last edit: 2 år 10 månader sedan by Admin1.
Mer
7 år 7 månader sedan #860983 av Ready
Banta med Serdolect är segt. Jag hoppas mycket på Latuda. Någon gång ska man väl ha lite tur.