Snart 6 mån med Peratsin/Trilafon

Mer
7 år 7 månader sedan #860988 av notwoodstock
Jag hade nytta av att bara en period prova Abilify - jag blev lite piggare, och det kanske gav mig en liten puff. Men medicinen fungerade inte mer än så, varken första eller andra perioden som jag fick prova.
Mer
7 år 7 månader sedan #861295 av Admin1
Tror du behöver starkare effekt och då krävs Clozapine, Zyprexa eller Risperdal. Har du provat dem så finns Solian, som skiljer sig från alla övriga antipsykotika, vilket också Abilify gör. Om kanske två år kommer Rexulti, som i effekt liknar Abilify, men liknar övriga antipsykotika.
Mer
7 år 7 månader sedan #861659 av notwoodstock
Har provat dom.
Mer
7 år 2 månader sedan #903735 av Zoidar
Idag ska jag träffa läkaren igen. Ska mina 12mg bli 10mg eller kanske 8mg. Jag vill ta 8mg, men tvivlar på att han går med på det. Annars får det bli två steg, först 10mg, sen ner på 8mg framåt sommaren.

Anchored in Christ ✟

Mer
7 år 2 månader sedan #903798 av Admin1

zoidar skrev: Hur stor är risken då på trilafon, finns det studier?


Trilafon och gamla antipsykotika ökar risken för nervcellsdöd i hjärnan medan nyare antipsykotika har motsatt effekt och minskar nervcellsdöden så den blir lägre. Den finns inga bevis för några negativa saker med nervcellsdöd och Trilafon, men kanske kan de öka risken för demens medan nyare antipsykotika minskar denna effekt.
Mer
7 år 2 månader sedan #903962 av Zoidar
Ja, fast det är mycket spekulationer Admin. Peratsin är den medicin jag trivs bäst med av alla jag provat. Menar det är svårt att välja bort en bra medicin för att det är möjligt att det kan öka risk för demens om 30 år.

Vi kom överens som jag misstänkte att jag sänker från 12mg till 10mg. Nästa möjliga sänkning blir först om 6 månader.

Anchored in Christ ✟