Lamictal?

  • /Sofie
  • Besökare
  • Besökare
17 år 7 månader sedan #49675 av /Sofie
Svar från /Sofie i ämnet Lamictal?
Läkaren som föreslog Lamictal är för det första inte min egen ordinarie läkare. Det verkade mest som ett lösryckt förslag. Motivationen var att Lamictal fungerar bra tillsammans med Litium vid den typen av bipolär sjukdom som jag har. Mindre sänkande än Haldol, tydligen...

/Sofie
Mer
17 år 7 månader sedan #49756 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Lamictal?
Lamictal kan användas vid schizofreni ibland också. Det finns en del undersökningar som tyder på att Lamictal kan förstärka effekten av antipsykotika, men det är ännu inte fullständigt bevisat. Det har bl.a använts i kombination med Leponex för att få bättre effekt.
Mer
17 år 7 månader sedan #49781 av Jonna7
Svar från Jonna7 i ämnet Lamictal
Jag använder lamictal tillsammans med xyprexa och det fungerar jättebra. Känner mig väldigt uppåt och positiv trots att xyprexan gör en slö och tung. Kanske en psykosmedicin som abilify, den du hade eller liknande tillsammans med lamictal vore nåt?
Mer
17 år 7 månader sedan #49811 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Lamictal?
Absolut, jag äter den inte själv men den har fina betyg på remedyfind.com.

En med ska ha 7 i betyg överlag för att vara bra har jag märkt.

Se upp med sömnen och huden/håret bara.
Mer
17 år 7 månader sedan #49852 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Lamictal?
Nu är jag en aningen orolig. Var till läkaren idag. Fick byta bort mina beprövade mediciner, Litium och Haldol mot två nya, Lamictal och Risperdal.

Oroas av nya eventuella biverkningar.

Undrande, du nämnde hud och hår. Hur blir det med värk i leder och huvudvärk?

Tappar man håret då? Jag som försöker spara till långt. Har halvlångt tunt hår. Huden är känslig redan som den är.

Ush, jag hatar det här med att vara tvungen att äta mediciner.

Nu ska jag på föredrag med Gunilla Linn Persson på föreningen Balans. Se om det kan vara någon uppmuntran.

Känner mig plötsligt inte så pigg på att byta medicin.

/Sofie
Mer
17 år 7 månader sedan #49875 av Sylviaplath
Svar från Sylviaplath i ämnet Lamictal?
Hej Sofie,
Appropå din fråga om biverkningar är det främst en biverkan som man bör se upp med, men den är ovanlig. Det är hudreaktioner och då ska kontakt med läkaren tas snarast! Men går man upp långsamt i dos är risken mycket låg. När det gäller hår och ledvärk känner jag inte till mer än mitt eget exempel. Mitt hår mår mycket bra, och det har inte förvärrat ledvärken för min del (har ett ögonproblem relaterat till ledvärk).

Annars varierar omdömena bland patienter från mycket bra till dåligt. Det har blivit ett ganska vanligt läkemedel också som stämningsstabiliserare, dvs som alternativ till det 'tyngre' läkemedlet Litium, särskilt när bilden domineras mer av depression än mani.

När det gäller Haldol vs Risperdal anses Risperdal vara mindre belagt med biverkningar än Haldol, på gruppnivå dvs. Ett antal forskare på KI (Karolinska institutet) har visat att verkningsmekanismerna mellan läkemedlen är mycket lika. Om skillnaderna i biverkningar verkligen talar till fördel för Risperdal eller inte råder viss oenighet kring. Somliga menar att risken för biverkningar är mer relaterad till hur hög dosen är, än någon egentlig skillnad mellan läkemedlen. Idag rekommenderar ändå många läkemedelskommittéer (admin har skrivit om dessa då och då) Risperdal framför Haldol.

Förstår oron, men läkaren vill antagligen bara ge dig det allra bästa. I slutänden är det du som 'bestämmer' för det är du som de närmaste veckorna (1-2 månaderna) kommer märka av om effekten är tillräckligt bra och biverkningarna små eller obefintliga. Hoppas det går bra. Lycka till!
/SylviaP