Viktuppgång av ABILIFY

Mer
4 år 3 månader sedan #1222308 av mormor1
Svar från mormor1 i ämnet Viktuppgång av ABILIFY

Geta skrev: Tror inte att någon blir inlagd för grav viktuppgång. Det vill inte psykiatrin ta i, trots att det har orsakats av medicinerna. Det är inte deras bord.

Läs igen! ViktNEDGÅNG
Mer
4 år 3 månader sedan #1222316 av krokus
Svar från krokus i ämnet Viktuppgång av ABILIFY
Zeldox hade jag ett kort tag för många år sedan. Jag sov mest hela tiden. Ingen höjdare! Men det var en allergisk reaktion som fick mig att sluta.

Jag tror även att effekten på Zeldox är svagare än Abilify. Men där har nog Admin1 bättre koll.
Mer
4 år 3 månader sedan #1222317 av Recard2016
Svar från Recard2016 i ämnet Viktuppgång av ABILIFY
Jag vägde 60 kg innan ja började me medicin, idag väger ja nästan 69 kg. Men var cykelbud o cyklade runt i 10 timmar om dagen, drack mer öl men hade ingen mage. Idag har ja mage, förhoppningsvis lite muskler med då jag tränat i kanske 7-8 år. Vägde 15 kg mer än min kompis när ja vägde mig på gymmet o vi e lika långa.
Mer
4 år 3 månader sedan #1222441 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Viktuppgång av ABILIFY
Depåinjektioner av gamla antipsykotika har liten viktuppgång, men för nyare antipsykotika finns ingen mindre viktuppgång än Abilify Maintena. Viktuppgången brukar vara störst de första två månaderna. 3 kg är gränsen för när man skall göra något åt det. Möjligen kan du be om tid hos dietist för att lättare gå ned ett par kilo.
Mer
4 år 3 månader sedan #1222740 av Charlottesometimes
Men hur funkar det här med viktuppgången vid medicin egentligen, är det ämnesomsättningen som rubbas?
För då blir det ju svårt att gå ner dom kilona sen, då har man ju fått en ny ”idealvikt”.
Mer
4 år 3 månader sedan - 4 år 3 månader sedan #1222753 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Viktuppgång av ABILIFY
Exakt hur viktuppgången sker är oklart, men blockering av en serotoninreceptor kan ge viss viktuppgång för den minskar vid stimulering av receptorn. Sedan barn och tonåringar får större viktuppgång än vuxna, så den beror på åldern också.
Last edit: 4 år 3 månader sedan by Admin1.