Diagnoskrav på Viska

Mer
14 år 3 månader sedan #267894 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Diagnoskrav på Viska
jag håller med Ready om att vissa diagnoser kan ses som lite "finare" än andra ute i samhället. Jag kan svära på att de flesta arbetsgivare hellre skulle anställa någon som haft en depression än någon som haft schizofreni. Psykossjukdomar ses nog som värre över lag än andra psykiska sjukdomar, ser man till behandlingsmetoder är det ju få förutom medicinska som vill behandla psykospatienter. Jag menar inte att vissa diagnoser ÄR värre i sig, utan att folks fördomar och attityder kan göra det svårare för någon med en diagnos som folk är mer rädda för.
Schizofreni är en oerhört stigmatiserad diagnos, delvis för att så många tror att det har att göra med "dubbla personligheter" och att man skulle vara ond på något sätt. Lite som Dr. Jekyll & Mr. Hyde, eller som i filmen "Psycho".

Jag har alltid varit öppen med min diagnos, även på den tiden jag var diagnosticerad med schizofreni. Gick i en stödgrupp för folk med ätstörningar men blev utsparkad när jag berättade att jag dessutom var diagnosticerad med schizofreni. Och då hade jag varit medlem i gruppen ett tag och det hade funkat bra, så det enda skälet till att jag blev utsparkad var på grund av att jag berättade.
Jag märker en klar skillnad idag när jag inte längre har den diagnosen, i hur jag blir bemött.

Därmed inte sagt att jag tycker folk med vissa diagnoser ska ha mer att säga till om på viska än andra. Bara att jag håller med Ready om att samhället ser olika på olika diagnoser och att man blir bemött olika utifrån detta. Ett annat exempel är ju personer med borderline, som nästan blivit något form av skällsord inom vården.
Mer
14 år 3 månader sedan #267896 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet Diagnoskrav på Viska
Jag vågar ALDRIG berätta att jag har DID för någon!! 8O Det skulle vara undantagsfall med dom som är riktigt nära mig och kanske själva lider av någon traumarelaterad åkomma.
Säger jag att jag är personlighetsklyvd tror människor direkt att jag har massa elaka personligheter i mig som ska mörda dom. :rolleyes: Så jag orkar sällan förklara. Inom våren vet de att jag har DID och även där blir det ibland nervösa blickar - som om jag kan när som helst flippa ur. Haha! *vansinnesgarv* tragiskt, faktiskt...... (nog med att tycka synd om mig själv. Det klär inte mig.)
Mer
14 år 3 månader sedan #267898 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet Diagnoskrav på Viska
Krille sa igår att han kan så lätt se vilken "delpersonlighet" som är framme bara genom att se min gångstil. 8O .? Även hur jag talar. Röst och tonläge. Otäckt...jag känner mig så "inte jag". Vem fan var jag just då?
Mer
14 år 3 månader sedan #267903 av Tage
Svar från Tage i ämnet Diagnoskrav på Viska
du var ett annat du. splittat medvetande. kämpa på du är bra.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
14 år 3 månader sedan #267904 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Diagnoskrav på Viska
Sist jag såg den där omröstningen om vilka diagnoser man hade, så var det 20 schizofrena som hade svarat medan det var en mindre antal på de andra diagnoserna, de schizofrena är en klar majoritet av de som är aktiva på siten. Men om man kanske räknar ihop alla diagnoserna mot de schizofrena så kanske de är fler.

Men vi behöver ingen vip-forum, det får räcka med tråden "enbart för medlemmar". En mångfald gagnar samhället.

Vars är världen på väg?
Mer
14 år 3 månader sedan #267909 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet Diagnoskrav på Viska
Vi talar ofta om saker här inne på Viska som gäller oss alla på något sätt. T ex om ångest, dåligt mående, depression och även om hallisar/ljud/ljusfenomen. Sen gör vi andra allmänna saker som bild- och ordlekar. Med mera........

(Tack Tage, du är också helt bäst! :hjärta )