Freud VS. KBT

Mer
Mer
17 år 1 månad sedan #72489 av Amanita
Svar från Amanita i ämnet Freud VS. KBT
Visst, KBT är effektivt och resultatinriktat, funkar säkert för många men som en skriver som kommentar till artikeln lite längre ner så funkar det sämre på somliga. Varför inte kombinera dessa båda, måste det vara så "antingen-eller"? Personligen tycker jag Jung och psykosyntesen verkar vara de vettigaste inriktningarna.
Mer
17 år 1 månad sedan #72513 av Sylviaplath
Svar från Sylviaplath i ämnet Freud VS. KBT
Hoppsan,
Den där skribenten hade nog inte alla hästar hemma... Vulgärpopulärt trams av sämsta sort.... Hur är det ordspråket går nu igen:

A little knowledge is a dangerous thing...

Nä. Bevare mig för KGB-diktaturen (F-låt, KBT diktaturen menade jag förstås)
Mer
17 år 1 månad sedan #72517 av Skötaren
Svar från Skötaren i ämnet Freud VS. KBT

Bevare mig för KGB-diktaturen (F-låt, KBT diktaturen menade jag förstås)


hehehe...
Mer
17 år 4 veckor sedan #72550 av Geta
Svar från Geta i ämnet Freud VS. KBT
Innan personalen inom psykiatrin utbildats i KBT så har den terapiformen blivit omodern och något annat kommit istället.
Det psykodynamiska har hela tiden blivit ifrågasatt. Men så låter det inte idag. Det låter som den är allmänt accepterad.
Många blir utan psykoterapi i vilken form den än bedrivs. Det är inte precis all personal som uppmuntrar patienter att gå i psykoterapi.
Psykoterapi är det bästa som hänt mig.
Mer
17 år 4 veckor sedan #72559 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Freud VS. KBT
Jag är positiv till KBT, eftersom behandlingen har ju visats sig ha effekt i ganska många undersökningar på olika psykiska sjukdomar. Det är en betydligt nyare behandling än psykodynamisk terapi, som väl är över 100 år, men ändå saknar vetenskapligt bevisad effekt. Bara 5 % av psykologerna i Sverige kan KBT, vilket är ett stort problem och gör att man misstänker att den mesta psykoterapi som ges i Sverige ger tveksam effekt. Här måste man nog göra något för att ändra situationen.