Freud VS. KBT

Mer
17 år 1 vecka sedan #73785 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Freud VS. KBT
Positivt i såna fall är ju att det iallafall finns en myriad av nystartade KBT-utbildningar i sverige, de facktidningar jag har fullständigt dräller av dem. Dessutom har de flesta behandlingshem idag ett KBT-inriktat arbete och efterfrågar KBT-terapeuter.
Så fler KBT-terapeuter i sverige är något som kommer komma, vill marknaden ha något kommer studenterna att utbilda sig till det, bara de märker att det är där för att stanna.

Att effekten är vetenskapligt bevisad betyder inte så mycket för mig, tyvärr. Metoden man använder när man "vetenskapligt bevisar" en effekt inom den här kategorin av psykologiskt människovårdande metoder, har oerhörda begränsningar, enligt vad jag tycker.
Men jag vet att många människor blivit hjälpta av KBT, och det gör att jag uppskattar metoden, bland många andra metoder som hjälper människor.

På samma sätt som vi alla är olika, måste det få finnas många olika metoder. En del av dem kan man vetenskapligt bevisa, en del passar inte för den sortens bevisningsmetodik. Men bara för att något inte passar den bevisningmetoden, betyder det inte att den därmed inte har någon effekt.
Mer
17 år 1 vecka sedan #73789 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Freud VS. KBT

Niklas skrev: De som röstade på ny demokrati behöver inte alls vara rasister,

Det sa jag inte heller. Jag pratade om Ny Demokrati, inte deras väljare.

Om du inte minns Ny Demokrati och deras åsikter så tydligt, så rekommenderar jag Gellert Tamas journalistiska berättelse "lasermannen" som handlar om Sverige under 90-talet.

Själv minns jag när Ny Demokratis andre vice ordförande, John Bouvin i pressen klagade över att svenska biståndspengar fick barnen i afrika att överleva. Han tyckte det var bättre förr, när de blev uppätna av lejon och det därmed automatiskt blev reglerat hur många de var.
När han i efterhan skulle förklara sig i TV, uttryckte han sig ordagrant så här:
förr dog två-tre ungar av olika katastrofer, exempelvis blev dom uppkäkade av nåt vilt djur av nåt slag. Många dog av svält och sjukdomar. Kvar blev två, tre stycken. Alltså fungerade det ganska bra.
Och så nu med våra pengar i princip, så hjälper vi dessa, så det blir inga dödsfall. Och då blir det ju katastrof
Mer
17 år 1 vecka sedan #73824 av bateson-
Svar från bateson- i ämnet Freud VS. KBT

Admin1 skrev: Det går inte att säga att KBT är en modefluga, eftersom den har vetenskapligt bevisad effekt, vilket andra psykoterapier verkar sakna. Jag skulle vilja vända på saken och kalla andra psykoterapier för modeflugor, som dessutom verkar ovanligt livskraftiga i Sverige. Kom ihåg också att i USA kan 60-70 % av psykologerna ge KBT medan motsvarande siffra för Sverige är 5 %. Konstigt att psykologerna i USA kan skaffa sig rätt utbildning, men inte i Sverige.

Situationen för psykologerna är allvarlig i Sverige. Staten borde ingripa och reformera psykologutbildningen. RSMH borde också reagera på detta. Det borde också satsas pengar på att vidareutbilda psykologerna i KBT. Konstigt att de inte själva inser att de har ett stort problem

Jag tror du gör dig skyldig till många förenklingar i ditt resonemang som mer har att göra med någon slags retorik än med uppfattningen hos Sveriges psykologer.

Jag tror att de är mycket intresserade av och helt beredda på att utbilda sig i KBT - även fast de har en psykodynamisk bakgrund. För saken är ju den att skillnaden mellan metoderna i stort sett handlar om att man använder ett annat språk i KBT, plus en del metodologisk finslipning när det gäller målsättning och resultatmätning. Saker som ingen seriöst arbetande psykolog skulle ha något emot. Det är aalltså relativt lätt att konvertera till KBT för en psykolog.

Sen är det ju en annan sak att den här skillnaden mellan metoderna överdrivs väsentligt. När man tittar närmare på studierna så handlar det många gånger att det inte utförts lika många studier när det gäller psykodynamisk psykoterapi på olika symtomgrupper än att metoden inte skulle ha effekt. Det är en felaktig slutsats att säga att psykodynamisk psykoterapi skulle vara effektlös. Det behövs alltså mer forskning och det är en eftersläpning där.

Sen ska man nog vara lite försiktig med att ropa lovord över neo-populära metoder. De brukar ha pos. effekter till en början. Men efter ett tags användning får man brottas med de problem som alla terapimetoder har.

Problemet som jag ser det, är inte vilken teoretisk inriktning psykologerna har, utan mer den närmast totala biologiska och farmakologiska dominansen inom psykiatrin och en konsekvent vägran hos statsmakterna att finnansera psykoterapi via försäkringskassan.

Fick psykologer vårdavtal i större utsträckning skulle ju alla medborgare kunna få tillgång till psykoterapi och inte bara de som är rika eller har turen att få tag i nån via psykiatrin (vilket är få förunnat).
Mer
17 år 1 vecka sedan #73894 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Freud VS. KBT

bateson- skrev: Problemet som jag ser det, är inte vilken teoretisk inriktning psykologerna har, utan mer den närmast totala biologiska och farmakologiska dominansen inom psykiatrin och en konsekvent vägran hos statsmakterna att finnansera psykoterapi via försäkringskassan.

Fick psykologer vårdavtal i större utsträckning skulle ju alla medborgare kunna få tillgång till psykoterapi och inte bara de som är rika eller har turen att få tag i nån via psykiatrin (vilket är få förunnat).


amen to that. :klappa
Mer
17 år 1 vecka sedan #73900 av jennynen
Svar från jennynen i ämnet Freud VS. KBT
...
Mer
17 år 1 vecka sedan #73901 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Freud VS. KBT

jennynen skrev: Jag läser på psykologprogrammet i Göteborg och vill bara korrigera vissa felaktigheter om utbildningen som nämnts här i diskussionen. Numera får alla som går psykologprogrammet i Göteborg utbildning i KBT och Psykodynamisk terapi i inledningen av terapikursen, därefter väljer man den inriktning som man känner mest för. Eftersom jag har personlig kontakt med en stor del av studenterna på institutionen blir jag ganska sårad av Admins uttalande om att psykologer inte bryr sig om vad som är bäst för patienterna. Jag försäkrar dig om att de allra, allra flesta (om inte alla) som väljer att utbilda sig fem år till psykolog gör detta för att de vill hjälpa, på allra bästa sätt hjälpa människor som mår dåligt. Sen tror olika människor att olika metoder fungerar bäst. Jag och många med mig tror att det är bättre att kunna olika metoder och att kunna anpassa sig efter människan man har framför sig så att den får den vård som passar bäst för just den personen. Det finns inga mirakelmetoder som hjälper alla mot allt. Om media vinklar resultat från studier så att det ser så ut så har de ännu en gång missbrukat sin makt.


and amen again. jag håller helt med.