Freud VS. KBT

Mer
17 år 1 vecka sedan #73994 av Geta
Svar från Geta i ämnet Freud VS. KBT
Det är ingen risk att schizofrena får gå hela livet i psykoterapi utom de få som skulle kunna betala det själva.
Dynamisk terapi blir ett sätt att tänka. Tänk hur det är när allt står stilla i tänkandet och när man får kontakt med någon som börjar rycka i tanke- tåtarna.
Det är så skrämmande när allt står stilla och man känner sig helt tom.
Att då få något att koncentera sig på och intressera sig för är fantastiskt.
Det handlar inte om att att få en behandling och att sedan är schizofrenin borta. Det är den alldeles för djupgående för.
Att psykofarmakan slår ut och förstör hjärnan vet jag inte om jag håller med om, men nog påverkar den.
Mer
17 år 1 vecka sedan #73996 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet Freud VS. KBT
Det finns ingen sjukdom,bara sjukhus
Mer
17 år 1 vecka sedan #74009 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Freud VS. KBT
Jag tycker att behandlingen av schizofreni skall ske enligt följande. Antipsykotika, patientutbildning, familjeintervention och KBT till alla som får schizofreni. De skall också få ett arbete eller daglig sysselsättning, personligt ombud och kontaktpersoner om de har behov av det. Med denna strategi så blir säkert 50-60 % säkert symptomfria och kan leva hyfsade liv.

För de som trots denna behandling får otillräcklig effekt kan man pröva psykodynamisk terapi och se om det blir bättre. Jag tycker inte att man skall satsa från början på psykodynamisk terapi, eftersom det är oklart om den har effekt och då blir den ju per automatik en alternativ behandling, när de andra effektiva behandlingarna är otillräckliga. Att börja direkt med psykodynamisk terapi tycker jag verkar vara ett konstfel. Psykodynamisk terapi är väldigt dyrbar och det parat med oklar effekt gör att många är negativa till den. Om den gav en helt klar effekt så skulle den användas överallt mot schizofreni för ingen är motståndare till effektiva behandlingar vid en så svår sjukdom som schizofreni.
Mer
17 år 1 vecka sedan #74019 av jennynen
Svar från jennynen i ämnet Freud VS. KBT
...
Mer
17 år 1 vecka sedan #74020 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Freud VS. KBT

Nissegossen skrev: Det hjälper att bara prata med en som är psykolog! Det är som en på Sjukhuskyrkan i GBG uttryckte det; Det behöver inte vara en kristen åsna för att hjälpa konfidenten, utan vilken åsna som helst!

Jag gick i flera år i samtal med en utbildad psykolog som numera är personal ansvarig och har en arbetsledar funktion!

Detta helt gratis för mig!


Jennynen skrev
"För att bemöta kritik mot psykodynamisk terapi och dess vetenskaplighet: Det finns en omfattande, internationell forskning som tyder på att den mest verksamma delen av psykoterpi inte är de tekniker som används utan relationen som byggs upp, att terapeut och patinet "passar ihop", empati och en del andra faktorer, de sk common factors."


Detta var exakt det jag menade i att gå och prata med en annan människa, som är utbildad psykolog!

En sådan har en väldig både självkännedom och erfarenhet hur människor är!

Det hjälper att bara prata!

Att det sedan i botten skall finnas en viss pedagogik är nästan oväsentligt!


Detta i de flesta sammanhang!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 1 vecka sedan #74021 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet Freud VS. KBT
Det kvinnan skrev i artikeln att hjärnan genom psykoterapi enbart övar sig på att vara deprimerad är så dumt, så dumt så. Visst är det så om man ältar och bestämmer sig för att älta det. Men psykoterapi går ut på att prata ut om det som plågar en så att man kan gå vidare och att hjärnan då kan själv bilda nya positva områden i hjärnan. Vi är inte robotar som man genom KBT fixar till hur man vill och skapar områden i hjärnan utan ens själsliga medgörelse. Vi har en personliget, en vilja, ett medvetande och som jag skrivit flera gånger tidigare här så är inte frågan "hur länge man ska slicka såren?" svaret är "så länge det behövs!", eller också så behöver man ta ut törnen som skapar infektionen. Någon måste operera, och en terapeut hjälper en att operara bort törnen medan man med KBT får bara antibiotika medan törnen är kvar och infektionen kommer tillbaka efter behandlignen. Det vet man idag att symptomen efter KBT kommer tillbaka efter en tid.

Det är känt att folk som gråter ut när en nära släktning dör kommer mycket lättare över förlusten och går lätt vidare. De som inte gråter ut blir sjuka, kanske börjar missbruka något eller så. Då fattar man att det klart är bättre att bearbeta det som man förträngt. Går man då tillbaka till den känslan som plågar en och gör en sjuk så kan man också gråta ut i efterhand och lära sig att gå vidare.

Admin, anser att alla schizofrena borde få psykofarmaka. Där ser man varför du och de andra misförstår varandra. Admin, du har en mycket deprimerande syn på sjukdomen schizofreni, en deterministisk syn. Det går inte att göra något åt, man är sjuk för hela livet. Men de andra har en positiv syn och menar att alla människor är vettiga och kan tillgodogöra sig psykoterapi då de känner sig mogna för det, och de tror på att man kan bli helt symptomfri och medicinfri.