Freud VS. KBT

Mer
17 år 1 vecka sedan #74023 av klovis
Svar från klovis i ämnet Freud VS. KBT
Jag kan tänka mig att läkarkåren faktiskt vill använda mediciner på schizofrena människor, mest eftersom de sällan är mottagliga och vill få hjälp på andra sätt. Man får inte glömma bort att många saknar sjukdomsinsikt.

Vill man inte förändra och förstå sig själv och sitt sätt att tänka är nog inte psykoterapi något för den personen. Det är nog väldigt individuellt. Så säkert, om läkarkåren måste göra ett krasst beslut med tanke på de som är sjuka i schizofreni, så är säkerligen medicinering det bästa alternativet för de flesta. Det är så riktlinjerna sätts för hur personer ska vårdas i alla sjukdomar. Det är så resultaten på att psychofarmaka är effektivt fastställs.

Jaja, borde skrivit längre, men måste rusa till bussen:)
Mer
17 år 1 vecka sedan #74028 av Sylviaplath
Svar från Sylviaplath i ämnet Freud VS. KBT
Nja Bateson,
Jag skulle nog säga såhär. Psykologlinjen och psykoterapeutexamen är olika saker. Det ena är en grundutbildning i psykologi. Och visst kan psykologer bedriva terapi självständigt. Men utbildningen i samtalsterapi är inte särskilt gedigen. Du behöver inte ha haft handledning på mer än en enda patient för att få din examen. Ska du ha legitimation som psykoterapeut krävs däremot först en rejäl grundutbildning, t ex psykologexamen och PTP-året (leg psykolog dvs). Sen ska du arbeta med psykoterapi på minst halvtid i två år. Sedan ska du vidareutbilda dig ytterliggare i tre år på halvtid (teori och ytterliggare psykoterapi under handledning samt ytterliggare egen terapi). All handledning i utbildningen måste bedrivas av leg psykoterapeuter (med handledarkompetens) för att vara giltig. Det är rätt saftiga krav...

Alla som gått psykologlinjen är inte lämpade eller intresserade av att arbeta som psykoterapeuter. Som psykolog kan man göra rätt mycket annat. Forska. Jobba som organisationskonsult, i datavärlden (gränssnitt människa-dator etc). Som leg psykoterapeut är du specialutbildad i samtalsterapi. Jag skulle aldrig välja att gå i terapi hos någon som inte har den kompetensen. Psykolog i sig är ingen garanti för någonting (men man kan ju ha tur).

Dvs, som jag ser det är det delvis två olika utbildningar. Psykologlinjen är en grundutbildning precis som läkarlinjen. Att grundutbildningen sen är väldigt kvalificerad är en annan sak...
Mer
17 år 1 vecka sedan #74044 av bateson-
Svar från bateson- i ämnet Freud VS. KBT
Det har ju bivit en väldig ensidig förskjutning på KBT som den enda frälsande psykoterapivarianten, som Admin1 uttrycker det, men de tankar som kommer till uttryck där låter mer som en slags uttryck för den propaganda som hamras in från en gällande tidsanda. Retoriken är ensidig och onyanserad och mer grundad på en slags reklamliknande slogans som jag tror ett visst etablerat synsätt driver hårt.

Men det behöver ju inte vara mer sant för det.

Jag tror visst att KBT har sina poänger och är en ganska bra metod. Men den har också sina brister, liksom andra metoder har sina fördelar och brister. Det är alltså ingen underkur som botar allt.

I praktiken måste man också ta hänsyn till en mängd andra faktorer än själva terapiteorin. Det går alltså inte att bunta ihopa allt som görs av KBT-utbildade som KBT. Det är nämligen offantlig stor skillnad på att gå hos en erfaren KBT-psykoterapeut som jobbar privat, är handledare och duktig, jämfört med att gå hos en sjusköterska som gått kanske en introduktionskurs i KBT på femtio timmar och säger sig praktisera KBT.
Mer
17 år 6 dagar sedan #74048 av Geta
Svar från Geta i ämnet Freud VS. KBT
Vad är det för vits med att läkarna säger att KBT hjälper vid schizofreni.
Men tyvärr kan du inte få det, för att det är inte tillräckligt många som är utbildade i det.
Det är cyniskt.
Det verkar vara en bortförklaring.
Mer
17 år 6 dagar sedan #74053 av bateson-
Svar från bateson- i ämnet Freud VS. KBT

Geta skrev: Vad är det för vits med att läkarna säger att KBT hjälper vid schizofreni.
Men tyvärr kan du inte få det, för att det är inte tillräckligt många som är utbildade i det.
Det är cyniskt.
Det verkar vara en bortförklaring.

Precis! Syftet verkar vara att undvika att de sjuka får psykoterapi. För genom att sprida föreställningen om att det är endast en ny metod som kan hjälpa, en metod som få är utbildade i, så får väldigt få psykoterapeutisk hjälp. Istället för att använda alla välutbildade psykodynamiska psykoterapueter och låta dem psykoterapeuta de psykossjuka.

Återigen är vi lurade alltså. Skickligt, men jäkligt cyniskt.

Återigen har bio-mediko-komplexet tagit hem en poäng. Vi måste resa oss och ta makten!