Hur många olika diagnoser har du haft genom åren?

Mer
18 år 6 månader sedan #23276 av Interlude
Har "bara varit sjuk" i lite mer än ett år. Men först var det:
Svår deppression, sen var det mycket snack om schizofreni, sen hade jag tydligen bara för mycket fantasi. Men till sist fick jag Borderline personlighet. Vilket jag själv tycker stämmer.

Symptom:
Svår ångest
Kraftiga humörsvängnigar
Missbruk
självdestruktiv
ser bara svart lr vitt.
Känslor för en människa ändras snabbt. Antingen hatar jag lr älskar.
Känner mig alltid tom och misslyckad.
Har svårt för relationer och separation.
deppremerd i perioder.
"tankestörningar"
hallisar.

ja , tror det var allt.
Mer
18 år 6 månader sedan #23306 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet svar

Sofie skrev: Ja, det är märkligt med tre psykotiska döttrar. Jag tror att det finns en ärftlig komponent inblandad, en medärvd känslighet. Till detta kommer de skador som uppväxten tillfogar. Måste säga att mina föräldrar gjorde trots allt sitt bästa, men vi var udda i hela vår familj och hånades som familj av folk på byn. Detta berodde på att min mamma var lärare i skolan i samhället och dessutom var aktiv i kyrkan. För min egen del led jag även skada av att min mamma blev deprimerad och hade svåra livskriser efter det att båda hennes föräldrar gick bort samma år 1973, året då jag föddes.

/Sofie


Jo visst kan man prata om nedärvd känslighet eftersom vissa människor verkar stå ut med mer press och stress än andra. Men i ditt fall verkar mycket vara beroende på uppväxtmiljön, och sen så är ju människan väldigt lättsuggerarad och empatisk, för om en familjemedlem reagerar på ett sätt så kan det hända att andra också tar in på samma bana. Detta sker naturligtvis omedvetet. Men det låter ju svårt att behöva vara hånad av folk i byn. Vissa byar är så otroligt primitiva och gör just såna saker som att mobba ut några som skiljer sig från resten. Människor kan vara så elaka och för mig är det fortfarande en gåta varför. Varför håna någon istället för att hjälpa? Det är inte konstigt att jag trodde att människor var utomjordningar i min psykos, eftersom jag också kände av det kollektiva elaka hos folk som kunde vända sig emot en enda människa elle familj.
Mer
18 år 6 månader sedan #23308 av Sofie
Kanske jag överdrev det där med att vara "hånad". Mamma och pappa hade vänner i samhället, men mest inom kyrkan. Jag och mina systrar hade vanliga lekkamrater, åtminstone för en tid. Värst var det egentligen för min mellansyster, hon blev fruktansvärt mobbad och utfryst. Ja, jag glömmer aldrig det där öknamnet hon fick. Men även jag har minnen av skolan. Varv efter varv runt skolgården gick jag ensam och följde staketet mot gatan som var min mur. Jag försöker just nu ta fram dessa minnen igen i min terapi. Det är extremt känsliga minnen som jag inte kan beskriva här. Vill bara säga att jag är tacksam för att ni ser och reagerar på det jag säger. För nog är det så trots allt att psykisk sjukdom kan orsakas av miljön lika mycket som av arvet.

Med speciellt varm hälsning till Teresia och till Fredrik.

/Sofie
Mer
18 år 6 månader sedan #23379 av Teresia
Sofie ovan,

Jag förstår dig, man kan uppfatta ibland som att man är hånad eller så, fastän det inte är så farligt som man tror egentligen. Men bortsett från det så kan människor vara otroligt elaka och gadda ihop sig mot en enda individ.
Mer
18 år 6 månader sedan #23394 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet tack
Tack Teresia

/Sofie
Mer
18 år 6 månader sedan #23419 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet tack

Sofie skrev: Tack Teresia

/Sofie


Det var så lite :)