Hur många olika diagnoser har du haft genom åren?

Mer
19 år 4 månader sedan #7673 av Isa-Alise
Tycker att denna sammanställning visar något viktigt... att det är svårt att få rätt diagnos... och att man sällan får rätt diagnos från början... dessutom tycker jag att det visar att många har en blandning av olika sorters psykisk ohälsa... man har mer än en sorts svårigheter och problem...

Detta är viktigt att ta hänsyn till... det är svårt när en diagnos fungerar som en stämpel som stoppar en i ett visst fack... en diagnos ska underlätta behandling... inte hindra...

Det är nog mycket viktigare att lyssna på vilka vardagsproblem en individ upplever när han eller hon söker hjälp... och inte att bara utgå ifrån den diagnos som senast stod i journalen... och försöka klämma in personen under den diagnosen igen...

Och oavsett diagnos är vi alla först och främst människor... unika individer... som behöver gemenskap... och stöd ibland... med en egen vilja... och möjlighet att hitta egna lösningar på våra egna problem...
Mer
19 år 4 månader sedan #7684 av Admin1
Tack för en väldigt intressant sammanställning. För yngre personer är ofta symptomen från början diffusa och det är nog därför lätt att det kan bli olika diagnoser då. Jag skulle gissa att man kanske framöver kommer att ligga lågt med att ställa diagnos på yngre personer väldigt snabbt utan avvakta.

Dessutom kan man vandra från en schizofreniform till en annan utan att något egentligt diagnosfel har gjorts.

Vid schizofreni så kan andra psykiatriska åkommor förekomma samtidigt som ångest, depression, tvångssyndrom, panikångest, social fobi.

Men jag tror att eftersom diagnostik av psykotiska besvär är så svår måste vården anpassa sig till det och vara extra noggrann vid diagnosen. Tyvärr brister det nog ibland här idag och man ställer diagnoser som egentligen knappt är att ses som preliminära.
Mer
19 år 3 månader sedan #7703 av Moonlight
Icke organisk reaktiv psykos......

fast nån ordentlig utredning gjorde dom inte..

och sen pyskos UNS
och Krisreaktion

Det här är det som stått på papper, men symtomen har varit

Ångest
Depression
Tvångstankar
Paranoid
Ambivalent
Mer
18 år 6 månader sedan #23031 av Isa-Alise
Är det fler som vill dela med sig av de diagnoser man fått genom åren inom vården?

Det verkar rätt rörigt, och tar lång tid att få rätt diagnos...
Mer
18 år 6 månader sedan #23049 av Fredrik
Paranoid schizofreni - första gången jag såg det på läkarintyget sjönk det inte in ordentligt.
Andra gången tänkte jag att detta får inte komma ut. Då förträngde jag det istället.
Nu när jag får mina läkarintyg med paranoid schizofreni skrivet på dom känns det inte lika farligt. Även om jag inte tänker gå runt och vifta med det framför folk på stan.

Senaste läkarintyget i rutan "status":

Vårdad. Ger god kontakt. Adekvat. Försiktig. Avaktande. Intet psykotisk. Men lätt ångestladdad. Negerar självmordstankar.

Sån är tydligen jag just nu....
Mer
18 år 6 månader sedan #23053 av Jeff
Vintern 2004 fick jag diagnosen paranoid schizofreni. Det var som att få en kniv i ryggen. Jag förnekade min diagnos och ansåg mig inte själv vara så sjuk. Jag förbättrades med tiden och kunde sätta ord på saker och ting alltmer,och blev inte lika inbunden och tyst. Jag har inte diagnosen paranoid schizofreni idag. Min diagnos enligt senaste läkarutlåtande är schizoaffektiv(depressiv typ). Men min läkare har fått nyligen reda på min maniska period för 5 år sedan. Så jag kanske har en bipolär typ också. Jag har inte fått diagnosen social fobi än,men känner på något sätt att jag har den. Ångest och pinsamhetskänslor i sociala situationer är bland det värsta som finns.