Syns det att man är sjuk?

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
13 år 5 månader sedan - 4 år 4 månader sedan #347881 av Fantasio
Jag tror det. Jag tittar mig i spegeln på morgonen och gillar inte det jag ser. Fetman har gjort mig pluffsig i ansiktet och kanske påverkar alla mina mediciner hur jag ser ut och uppfattas.

Jag minns i somras (tror jag det var), när en kompis och jag skulle besöka en pub. Han fick beställa och det blev min tur. Då sade tjejen i baren något i stil med att "jag vågar inte servera dig". Hon såg rädd ut. Jag förklarade att jag åt starka mediciner, men det hjälpte inte, jag fick vända på klacken.

Ibland ser jag tidigare medpatienter på stan och de har liksom en aura runt sig. Själv ryggar jag tillbaka när jag min spegelbild i skyltfönstren. Det är något med blicken. Tror jag ser lite halvpsykotisk ut för jämnan, med mitt ovårdade yttre och begagnade kläder.
Last edit: 4 år 4 månader sedan by Admin1.
Mer
13 år 5 månader sedan #347916 av Libellule
Om du liknar flertalet av dem som syns i Inferno, så syns det på dig att du är sjuk. Jäkligt dåligt av producenterna, tycker jag faktiskt. Här ska de jobba mot stigmatisering, säger de, och så visar de bara de allra värsta fallen av psykiskt sjuka. Efter den här serien lär folk snarare har mer fördomar än tidigare.
Mer
13 år 5 månader sedan #347919 av Geta
Svar från Geta i ämnet Syns det att man är sjuk?
Varför ska man skönmåla i TV? Ofta märks det om någon är
psykiskt sjuk. Det kan vara rörelsemönstret, talet, klädseln
eller vikten som avslöjar.
  • sunshine
  • Besökare
  • Besökare
13 år 5 månader sedan #347927 av sunshine
Svar från sunshine i ämnet Syns det att man är sjuk?
Håller med dig Geta. Det finns väl ingen mening med att skönmåla. Det är väl verkligheten vi vill se.
Just för stigmatiseringen. Att man vågar träda fram och visa att vi är människor. Och vi är olika allihop.

Fantasio: Du behöver inte vara ovårdad och gå i slitna kläder! Det är enkelt att vårda sig. Tvål och vatten.
Det finns hur mycket fina kläder som helst på myrorna. Brukar köpa mina jeans där för någon tia ibland. Kollar man runt kan man göra riktiga fynd på tröjor. Sen om de inte har de senaste skorna så spelar det väl ingen roll om de är hela och rena. Sen vet jag att det inte är lätt att vara överviktig och gå ner i vikt. Men det går!! Man kan forma sin kropp precis hur man vill.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
13 år 5 månader sedan #347928 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Syns det att man är sjuk?
Hos mig kan man inte se att jag är psykiskt sjuk, det märker man först efter ett tag. Då det kan bli osammanhängande samtal, och kommer ut med ord som tydligen fastnar hos ngn.

Vars är världen på väg?
Mer
13 år 5 månader sedan #347937 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Syns det att man är sjuk?
Fantasio:
För jävligt hur du behandlades på puben. Jag har blivit nekad och utkastad många ggr från krogen, dock efter att ha inmundigat för mycket av vissa drycker!!!
Och som sagt; varför går du dåligt klädd? Det finns billiga kläder. Och klipp håret ofta o ha en passande frisse. Ha inte rakad skalle, man ser inte hård ut rakad, man ser antingen cancersjuk ut eller som ett fett klot.

Om det syns att man är sjuk så beror det på det yttre. Jag tycker inte själva ansiktsuttrycket egentligen avslöjar någonting, det är nog så att man stigmatiserar sig själv. Och det gör att man krymper sig själv, kanske går kutryggig och tittar ner i marken.

Nej, res på er, alla är vi vackra på vårt speciella sätt.