Hur artar sig schizofreni?

Mer
12 år 2 månader sedan #464066 av DemonSeed
Jag har just blivit rätt övertygad om att jag har ADD. ADD och bipolär sjukdom typ 2 alternativt cykloid psykos. Fast det känns inte som att min sjuka har en bas av psykos som i Cykloid psykos, snarare en bas av humörsvängningar. Därför skulle jag nog luta åt bipolär istället. All symptom på ADD stämmer på pricken in på mig. Skrämmande:


För diagnosen ADD med uppmärksamhetsstörning krävs enligt DSM-IV
minst sex av följande symtom:


a) är ofta ouppmärksam på detaljer eller gör slarvfel i skolarbete, yrkesliv
eller andra aktiviteter


b) har ofta svårt att bibehålla uppmärksamheten inför uppgifter eller lekar


c) verkar ofta inte lyssna på direkt tilltal


d) följer ofta inte givna instruktioner och misslyckas med att genomföra
skolarbete, hemsysslor eller arbetsuppgifter (beror inte på trots eller på
att personen inte förstår instruktionerna)


e) har ofta svårt att organisera sina uppgifter och aktiviteter


f) undviker ofta, ogillar eller är ovillig att utföra uppgifter som kräver
mental uthållighet (t.ex. skolarbete eller läxor)


g) tappar ofta bort saker som är nödvändiga för olika aktiviteter (t. ex. leksaker, läxmaterial, pennor, böcker eller verktyg)


h) är ofta lättdistraherad av yttre stimuli


i) är ofta glömsk i det dagliga livet.
Skillnaderna mellan ADHD och ADD är väldigt tydliga, som natt och dag.

Alternativt

Vanliga symptom vid ADD (ouppmärksamma formen):


Ofta lättdistraherad av yttre stimuli
Ofta svårt att följa instruktioner från andra
Svårt att bibehålla uppmärksamhet
Verkar ofta inte lyssna på vad som sägs
Tendens att tappa bort saker som är nödvändiga för uppgifter eller aktiviteter
Svårt att organisera målinriktade aktiviteter
Växlar ofta från en oavslutad aktivitet till en annan

Viss forskning visar att barn med hyperaktiva-impulsiva symptom tenderar att få fler problem med beteendet och uppförandet, medan barn med den ouppmärksamma formen, löper en högre risk att drabbas av andra störningar som depression eller ångest.


/D.S.
Mer
12 år 2 månader sedan #464110 av vill-vara-med
Dagens Greklands-situation är mycket speciell och kan inte jämföras med andra obalanser i Europa.

Titta gärna på Grekland och de andra europeiska länderna (även på Sverige) vg se länk nedan:

(man kryssar val av land till vänster, men rensa först)

www.google.se/publicdata/explore ... l=sv&dl=sv
Mer
12 år 2 månader sedan #465227 av DemonSeed
De här kognitiva symptomen ni pratar om. Påminner de om ADD som jag skrev om här ovan?
Mer
12 år 2 månader sedan #465349 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hur artar sig schizofreni?
Det finns likheter mellan kognitiva symptom vid schizofreni och ADD samt ADHD. I båda fallen är de främre delarna av hjärnan involverad.

www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... hizofrenin
Mer
12 år 2 månader sedan #465423 av DemonSeed
Cognitive functioning in bipolar disorder:

Results:
The three groups showed cognitive dysfunction in verbal memory and frontal executive tasks in relation to the comparison group. Low neuropsychological performance was associated with poor functional outcome. Impairment of verbal memory was related to the duration of illness and the numbers of previous manic episodes, hospitalizations, and suicide attempts.

Conclusions:
A poorer performance was observed in all bipolar groups regarding executive function and verbal memory in relation to the healthy comparison subjects. These cognitive difficulties, especially related to verbal memory, may help explain the impairment regarding daily functioning, even during remission. Further studies should focus on testing, whether optimizing prophylactic pharmacological treatment and psychoeducation might reduce cognitive impairment, and whether bipolar patients would benefit from neuropsychological rehabilitation in order to reduce the impact of cognitive impairment in their overall functioning.
Mer
12 år 2 månader sedan #465452 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hur artar sig schizofreni?
Har känt en kvinna med bipolär. Hon var väldigt pratsam men dålig på att lyssna.