Hur artar sig schizofreni?

Mer
12 år 2 månader sedan #465563 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hur artar sig schizofreni?
Vid schizofreni innebär den kognitiva nedsättningen att närminnet är försämrat, koncentrationsförmågan försämrad, nedsatt exekutiv förmåga (förmåga att omsätta tanke i handling) och försämrad problemlösning. Koncentrationsförmågan kan vara så dålig att man bara kan koncentrera sig i 30 sekunder.
Mer
12 år 2 månader sedan #465779 av DemonSeed
Jag har stora problem med att behålla koncentrationen på saker som jag tycker är tråkiga, men om jag är intresserad så kan jag sitta klistrad och sluka stora mängder text på kort tid.

Är det någon skillnad här? Jag menar kan ni inte ens koncentrera er på saker ni är intresserade av?
Mer
12 år 2 månader sedan #465798 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hur artar sig schizofreni?
Kan bara prata för mig själv, men jag kan koncentrera mig på saker, som jag är intresserad av. Ibland kan jag utföra de mest komplicerade saker och vid andra tillfällen klarar jag inte det enklaste. Kan sällan förklara hur jag gör saker teoretiskt.
Mer
12 år 2 månader sedan #465853 av vill-vara-med
Blanda inte ihop äpplen med päron.

Depression leder alltid till brister i koncentrations och exekutiv förmåga.

Vad är tillfälligt nedsatt kontra permanent nedsatt bör man med andra ord fråga sig innan man drar för stora växlar av tillfälliga dippar.

Man ska heller inte stirra sig blind på att man är "autistisk" bara för att man har intressen som man lägger tid på.

Alla människor är intresserade av olika ämnen och med olika djup på sina intressen.

Om man är konsekvent med antagandet om "specialintressen" är alla riks-politiker "autister"
Mer
12 år 2 månader sedan #465883 av björk
Svar från björk i ämnet Hur artar sig schizofreni?
Det är en neurotisk konflikts medicinskt Funktions hinder RIGHT !!... :?: :?: :?: