Hur många eller vilka vet att ni har schizofreni?

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
10 år 6 månader sedan #615861 av Jocke
Ja yoki! Okunskap förekommer även bland de som förväntas veta lite mer om diverse sjukdomar! Ja, märker på mitt boende, att de som dagligen sysslar med psykologi inte vet särskilt mycket om schizofreni! Jag måste ibland undervisa dem. Ja, jag förstår att du upplever dig misstrodd! Men bipolär sjukdom innebär inte att man blir likgiltig ibland, utan man omfördelar sina mänskliga resurser, så att man orkar med att ta hand om sin anhörig efter bästa förmåga. Men brukar du kontrollera din mani yoki eller depression? Jag tror din sjukdom ändå tar hänsyn till din mans sjukdom?

Vars är världen på väg?
Mer
10 år 6 månader sedan #615862 av mopa
det är bara min gubbe som vet, har inte berättat för nån annan. Jo, min pappa när han levde. Annars så är det bara psyk som vet.
  • Jaana79
  • Besökare
  • Besökare
10 år 6 månader sedan #615866 av Jaana79
Jag vet inte hur många som vet... Mina kompisar från tiden då jag insjuknade visste ju att jag fick psykos, och jag vet inte vilka de har pratat med... Annars vet familjen och mina närmaste fd vänner...
Mer
10 år 6 månader sedan #615873 av islaa
Jag har inte schizofreni men däremot schizoaffektivt syndrom. Jag tror att alla jag känner vet, då jag förespråkar total öppenhet. Det har aldrig varit något problem, inget har sagt upp bekantskapen. Jag tror det beror på hur jag valt mina vänner.

Jag brukar berätta när det kommer upp naturligt, varför jag inte arbetar och varför jag spenderat en hel del tid inlagd. T.o.m min systers barn vet och de är mellan 9 och 14 år gamla. De undrade varför jag tog medicin varje morgon och min syster hjälpte mig med att svara "för att hon ska tänka rätt, precis som mormor". När jag var inlagd senast för maniskt skov som slog över i psykos kom de och besökte mig (psykosen hade då gått över) och när de blir äldre kommer jag nog försöka förklara mer ingående.

En gullig story är väl denna: Jag skickade ett foto på när jag kysser min pojkvän till min mamma på mors dag. Min syster med Downs syndrom är mycket fascinerad över denna bild. När hon fick höra att jag låg inlagd på sjukhus så sa hon följande "Hon har väl pussats för mycket". Det fick mig att le mitt i all misär.

Den enda som inte riktigt vet är nog min pojkväns pappa men jag har bara träffat honom två gånger och i framtiden kommer jag berätta, när vi känner varandra bättre.

Dock betvivlar jag att folk förstår magnituden av mitt tillstånd eller riktigt förstår vad min sjukdom innebär, de tycker jag är "normal" med dagens mått mätt och inte så diagnosinsatta även om jag försöker förklara enkelt för de som undrar.
Mer
10 år 6 månader sedan #615878 av koi
Min familj vet att jag haft psykoser. En kille på jobbet vet. Min man blundar dock för fakta. Tror det är för skrämmande.
Mer
10 år 6 månader sedan #615884 av Schism
Ja klart alla med psykos sjukdomar får svara, det är av intresse!

MIn mamma sa att hon hellre hade haft schizofreni än schizoaffektiv för det är en blandning med bipolär samtidigt, ett spektrum däremellan vad jag förstår. 2 diagnoser i en...

En kompis till mig trodde att schizofrena var sjukt manipulativa och hade två personligheter så jag väntade med att förklara för honom, idag dömer han mig inte och har mer förståelse.

Min pappa sa en gång, men du är ju SJUK efter några öl. Sen idag säger han men NU är du ju inte sjuk. Var rädd och skämdes att gå på släkt kalas men ingen behandlade mig annorlunda.