Hur många eller vilka vet att ni har schizofreni?

Mer
10 år 6 månader sedan #615885 av islaa
Jag tror inte att man kan jämföra tillstånd i avseende vad som är värst, det handlar nog mer om inställning och hur jobbigt man upplever att man har det. Allt är relativt.
Mer
10 år 6 månader sedan #615887 av Schism
Ja det är sant, jag t.ex. har inte så stora bekymmer med min sjukdom, har drabbats relativt milt. Men mamma var emot psykiatrin för de gjorde ect på henne och var inspärrad 3 månader efter hon fött mig och gick sedan obehandlad till 1996 då hon fick litium och andra mediciner som hjälpte. Idag är hon förtidspensionering och har det jobbigt i vissa omställningar i livet.
Mer
10 år 6 månader sedan #615889 av Geta
Hur svårt man har det beror nog mycket på åldern och hur man tar det, som sagt.

Schizofrena brukar sällan klara varken att ha arbete eller familj. På sätt och vis
kan det vara skönt att rå sig själv, även om det kan bli ensamt.
Mer
10 år 6 månader sedan #615894 av islaa
Jag vet hur det är att ha en mamma som har det svårt. Min är bipolär med psykos. Tog henne 10 år att inse att hon behövde litium och ibland antipsykotika. Men ibland får hon psykoser trots det. När manierna går överstyr och vi i resten av familjen missar henne och hennes tillstånd.

Jag har henne på 40 mils avstånd så det är rätt svårt att veta hur hon har det ibland.

Under de 10 åren som hon var kraftigt sjuk låg hon under stor tid på Långbro. Hon har senare berättat att det var mycket för att hon inte ville hem tlil min far som behandlade henne fruktansvärt. Under den här perioden for jag rätt illa och blev till slut fosterhemsplacerad och hon känner oerhörd skuld. Nu det senaste året har jag förstått vikten av familjeband och försökt bygga upp just ett sånt till min mamma. Hon är så godhjärtad och fin som människa.
  • Besökare
  • Besökare
10 år 6 månader sedan #615895 av
jag fick en paranoid schizofreni diagnos när jag hamnade på rättspsyk.. men har varit dålig i flera år innan och haft massa olika diagnoser och varit inlagd fler gånger... nästan alla vet att jag har shizofreni redan innan jag fick diagnosen så var det många som sa att jag var schizofren.. brukar tala öppet om det inget jag skäms över
Mer
10 år 6 månader sedan #615898 av Schism
Glad för att ni hittat bandet igen! Min mamma och min pappa är där för mig det är skönt jag är trots allt ganska ung under 30 och man blir bättre ju längre det går från psykoserna. Jag har haft 2. Och hoppas inte på fler, fast det finns risker även med medicin.

Partyjunkie jag är glad för din skull! Jag hamnade på rättpsyk i ett dygn då de inte hade platser på den andra avdelningen, det är en helt annan miljö där!

Jag själv bryr mig för mycket om mitt rykte i orten jag bor så jag förblir försiktig.