Grå vardag

Mer
18 år 2 månader sedan #32759 av Balder
Svar från Balder i ämnet Grå vardag
Isa-Alise och Anki!
Man får inte vara för känslig för stämningen i fikarummet har jag märkt. Jag har varit alldelse för överkänslig och tolkat saker och ting till min nackdel, men när jag sagt upp mig har det kommit fram att jag varit ganska populär egentligen. Men jag fick redan 1997 symptom på att jag kände mig förföljd och övervakad. Jag tror det kallas vanföreställningssymptom och dessa har kommit och gått under 10 år.

P.g.a arbetsplatser med många olösta konfilkter har jag flera gånger som nyanställd och mellanchef hamnat i skottgluggen. Folk kan vara så otroligt gemena, själviska och skadeglada. När de märker att man som chef vill göra sitt bästa och tar åt sig av kritik så triggar det dem bara ännu mer. Speciellt personalen är krävande, så jag trivs just nu på mitt 2-åriga vikariat där jag slipper personalansvar!

Tidigare har jag mellan 1997-2004 haft 5 psykoser, alla utlösta av den då aktuella jobbsituationen. Jag har alltid sagt upp mig och gått hemma någon vecka/månad medan jag återhämtat mig. Idag vet jag bakgrundend och orsaken till detta eftersom jag fick min diagnos schizo-affektiv 2004 och jag kan nu hantera min känslighet på ett annat sätt. Tillsammans med en stödjande sambo, underbar läkare/case manager och Abilify är jag starkare än någonsin och beredd på nya utmaningar! :D
Mer
18 år 2 månader sedan #32760 av Anki
Svar från Anki i ämnet Grå vardag
Härligt med sådan optimism!!
Mer
18 år 2 månader sedan #32761 av Anki
Svar från Anki i ämnet Grå vardag
Berätta om Abilify!!
Mer
18 år 2 månader sedan #32762 av Balder
Svar från Balder i ämnet Grå vardag
Anki, jag hade tidigare Zyprexa (15 mg). Jag vägrade dock äta den under 2004 eftersom jag led av vanföreställningssymptom då och rädsla för att jag skulle bli dödad/förgiftad. Därför fick jag min sista psykos samma år. Efter att jag fått denna och sedan (när jag kom hem från sjukhuset) en bra kontakt med psykvården började jag äta Zyprexa igen. Men jag svällde upp och gick upp mer än 15 kg. Jag blev så tjock! Till sist så reagerade jag och sa till läkaren att jag ville byta medicin. De var väldigt förstående men jag fick byta gradvis under en övergångsperiod till Abilify. Idag har det gått ett halvår och jag äter 15 mg Abilify varje dag och mår bättre än någonsin på 10 år! Jag har gått ner 10 kg nu på ett halvår.

Med Abilify är jag väldigt pigg, jag vaknar tidigt på morgonen och tar en promenad. Med Zyprexa var jag ständigt trött. :D
Mer
18 år 2 månader sedan #32763 av Anki
Svar från Anki i ämnet Grå vardag
Jag äter ju Risperdal med Abilify som tillägg. Det har bara gått en vecka men jag har inte märkt ngn större skillnad. Måste kanske vänta...?

Åt du båda samtidigt en tid? (Jag har ökat 8 kg i vikt av Risperdal)
Mer
18 år 2 månader sedan #32764 av Anki
Svar från Anki i ämnet Grå vardag
Jag såg nu att du bytte gradvis till Abilify. Hur lång tid tog detta?