Grå vardag

Mer
18 år 2 månader sedan #32695 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Grå vardag

Anki skrev: Jag vill leva i verkligheten. Ni har ju arbete, det har inte jag och jag avundas Er...


Äh, det är väl inget problem att få arbete, men sen ska de ju börja, mobbas och förtrycka, försöka ta en. Så får man avsked och blir mer ledsen.

Jag vill somna nu och drömma sköna drömmar och aldrig mer uppleva verkligheten. Den är fördjävligt meningslös. Repris. PÅ en tragisk svart komedi.
Mer
18 år 2 månader sedan #32717 av Balder
Svar från Balder i ämnet Grå vardag
Gäst skrev:
Äh, det är väl inget problem att få arbete, men sen ska de ju börja, mobbas och förtrycka, försöka ta en. Så får man avsked och blir mer ledsen.

Jag vill somna nu och drömma sköna drömmar och aldrig mer uppleva verkligheten. Den är fördjävligt meningslös. Repris. PÅ en tragisk svart komedi.

TACK Gäst, för ett ord i rättan tid. Jag har haft 8 jobb på 10 år och upplevt mig hela tiden ifrågasatt och mobbad trots en hög utbildning och en stor arbetsinsats. Det är mycket jobbigt att vara mellancehf och schizo-affektiv har jag upplevt! Man tar åt sig av alla elakheter. Jag har dock aldrig blivit uppsagd, har alltid sagt upp mig innan det blivit för omöjligt. Nästa jobb jag får vill jag behålla en längre tid har jag beslutat. Därför är jag så glad för min nya medicin (Abilify) och min sambo som stöttar mig. Jag skall nog klara det bättre denna gång! :D
Mer
18 år 2 månader sedan #32744 av Anki
Svar från Anki i ämnet Grå vardag
Balder, vad duktig du är som är ute på arbeten ändå. Kan du förklara vad som händer när det inte blir ngn längre tid? Jag är också avundsjuk på att du har en sambo som stöttar dig...
Mer
18 år 2 månader sedan #32749 av Balder
Svar från Balder i ämnet Grå vardag
Anki, tack för din fråga!
Jag kan säga att jag har haft en del del krävande arbeten som mellanchef och jag har alltid gått in för att göra jobbet så bra som möjligt. Jag har dock (redan från första jobbet) upptäckt att både högsta cheferna och personalen varit mer intresserade av att vara "sociala" (ibland till överdrift och på ett negativt och integritetskränaknde sätt) än intresserade av om jag gör ett bra jobb eller inte. Jag trodde som nyutexaminerad att jag skulle få använda mina djupa kunskaper i ekonomi och personalfrågor i jobbet, men jag har märkt att maktstrider, revirtänkande och inkompetens/avundsjuka råder på den svenska arbetsmarknaden.
Jag tycker att man skall sköta sina arbetsuppgifter på jobbet och inte försöka bilda pakter med de man kan i företaget/organisationen. Eftersom jag inte var intresserad eller kunnig om paktbildningar från början så hamnade jag alltid utanför. Jag har dock idel lovord från arbetsgivarna för att jag skött mina arbetsuppgifter på ett bra sätt. Jag har nog dock aldrig vunnit en popularitetstävling bland mina (ofta lata och skvallerbenägna) arbetskamrater. Jag har ofta tröttnat på deras dumheter och sagt upp mig själv från många fasta tjänster.
Som du märker är jag negativ till svensk arbetsmoral. Men jag har jobbat på så många ställen så jag vet vad jag tycker om arbetsmarknaden. Nästa gång tänker jag dock "spela spelet" och smälta in på ett annat sätt. Jag har upptäckt de hemliga koder som finns och tror inte längre att någon kan komma åt min hemlighet. Jag mår ju bra tack vare Abilify och är inte längre lika känslig för kritik och dumheter.
Jag håller med dig Anki om att det är viktigt med en sambo som stöttar. Utan det hade jag inte mått så här bra, det är trots allt 10 år av en ganska omväxlande karriär jag gått igenom samtidigt som jag haft min schizo-affektiva sjukdom. :)
Mer
18 år 2 månader sedan #32751 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Grå vardag
Fantastiskt bra gjort... skönt att du inte längre känner dig så känslig för stämningen på arbetsplatsen... fikarummet kan nog ofta vara svårare än arbetsrummet.... gemenskapen är inte alltid vad den borde vara...
Mer
18 år 2 månader sedan #32757 av Anki
Svar från Anki i ämnet Grå vardag
Balder,

Tack för ditt svar. Du verkar haft det ganska tufft! Tycker du att din sjukdom påverkat arbetet på ngt sätt?