Vad krävs för att bli inlagd?

Mer
3 år 8 månader sedan #1274220 av Cosmos

Fantasio skrev: Jag har förhoppningsvis varit inlagd för sista gången. Jag blir inlagd därför att jag får ångest och ringer akutenheten och ber om lugnande. Då säger de att jag ska komma upp till dem. Likadant varje gång. Nja, i maj månad kom de hem till mig och skjutsade upp mig. Men ångest ska väl inte räcka för att bli inlagd? Jag fortsätter i en annan tråd.


Nej, ångest brukar inte leda till LPT, eller inläggning utan den försöker man medicinera bort i första hand. Plus att man får ett lugnande samtal. Minns hur jag helt förtvivlad och sönderskakande av ångest ringde jouren. Jag blev tillfrågad om jag hade någon benzo hemma och det hade jag. Ta en sådan då, svarade sköterskan. Inget mer. Men jag var inte självmordsbenägen eller hade behov av att skada mig själv. Tydligen ska man överdriva sina symptom för att bli tagen på allvar. Hemskt, men så är det.
Mer
3 år 8 månader sedan #1274221 av Geta
Men det är väl inte rimligt att bli inlagd för ångest?
Mer
3 år 8 månader sedan #1274229 av memphis
Om man säger att man vill ta livet av sig för att slippa ångesten är det nog grund för inläggning.
Mer
3 år 8 månader sedan #1274231 av Cosmos
Ångest och depression är symptom som inte står så högt i kurs. Men har du en schizofrenidiagnos så föranleder väl inte det heller en inläggning? Det är när lidandet blir så stort att man inte kan hantera sin tillvaro som motiverar inläggning.
Mer
3 år 8 månader sedan #1274233 av Nissegossen
Om jag själv skulle komma till psykakuten så skulle folk verkligen undra vad är det för fel nu då? ingen skulle vilja ha mig inlagd, i så fall håller någon kartan upp och ned. Det finns helt enkelt inte på kartan. Jag skulle gå hem igen inte tu tal om det.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 8 månader sedan #1274237 av memphis
Jag tror också att jag aldrig mer ska bli inlagd. Men man kan ju bli tagen på sängen av psykosen och vanföreställningar ibland. Jag får oftast psykos när det är nåt som stressar mig mycket. Så det kan ju hända.