Schizoaffektivt syndrom

Mer
6 år 3 månader sedan #1014823 av elisa
Svar från elisa i ämnet Schizoaffektivt syndrom
Okej, nisse gissar jag att du heter, det är inte smärta eller att visa lite av rumpan som är problemet
jag vill inte att någon annan ska styra hur och vad jag tänker under så lång tid som depåinjektionen verkar. Jag vill inte blir hjärntvättad, det är anledningen



lonelyisback: Yep den är gammal tror jag men enligt läkarna så funkar den vad den ska funka mot men den är obehaglig.
  • Besökare
  • Besökare
6 år 3 månader sedan #1014827 av
Svar från i ämnet Schizoaffektivt syndrom
Den är obehaglig så är det!
Bara för man har i livet psykisk ohälsa så betyder det intd att det inte kan ordna sig! Vilket det kan och det är livsfarligt att kliva in i den hjälplösa rollen för det tar bort sin vilja och meningen med livet för det mesta handlar om detta! Empowerment är viktig del att känna makt i sitt eget liv och livsituation! När man har förlorat kontrollen behöver man ta tillbaka makten över sitt liv!

Och det får man igenom rätt stöd och hjälp från sin omgivning att man utbildar dom tex kritik kan starta psykos och göra en bara sjukare och sätta den gränsen att det är fel sort av stöd! Att istället behöver man uppmuntran och lite positiv inställning att det är inte hela världen ja och man har psykisk ohälsa och det har faktiskt majoritet i sverige nån gång i livet och ändå står samhället kvar trots detta så det är inte världens undergång men man behöver utbilda sin omgivning för att få rätt stöd och hjälp och det kan psyket hjälpa med på samtal och möte med dej tillsammans med dina närmaste!
Mer
6 år 3 månader sedan #1014873 av elisa
Svar från elisa i ämnet Schizoaffektivt syndrom
Har tyvärr inte den inställningen
Jag vill inte att familj och vissa vänner ska veta så jag kan inte prata med dem
Plus att jag hatar mediciner :/
Mer
6 år 3 månader sedan #1014901 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Schizoaffektivt syndrom
Förutom antipsykotika finns kurser, som sjukdomshantering, familjeutbildning och familjeintervention, som minskar symptom och psykoser. Clozapine har starkast effekt mot psykossymptom och minskar också dödligheten i självmord. Clozapine har också effekt mot depression. Efter 5-6 år brukar psykossymptomen ofta minska med 75 % och man förbättras långsamt med åren. De som är äldre här är nästan aldrig inlagda.
Mer
6 år 3 månader sedan #1014924 av elisa
Svar från elisa i ämnet Schizoaffektivt syndrom
Men om man inte vill äta medicin då?
Mer
6 år 3 månader sedan #1014947 av björk
Svar från björk i ämnet Schizoaffektivt syndrom
Är inte psykoserna vid schizoaffektivt syndrom.
Att de kärvar rejält och men prompt vid plötslig
scenario att det bli med dunder & brak vilket gemak.
För mej kosta de 7år lidande iaf :!: