Schizoaffektivt syndrom

Mer
6 år 3 månader sedan #1014789 av elisa
Svar från elisa i ämnet Schizoaffektivt syndrom
Tack!
Håller helt med om att man ska behandla symptomen och inte diagnosen! Men för mig var det väldigt skönt, typ en lättnad, att fatta att jag inte bara var "galen" (ursäkta uttrycket) utan att fatta att det var en sjukdom som kan förklaras så att läkare förstår vad man går igenom när man träffa nya läkare.
Min läkare i öppenvården är grym och nu känns det som att hon förstår mig bättre :)
Men det är lite jobbigt att berätta för kompisar om den här diagnosen på något sätt, det finns ju ett större stigma kring psykossjukdom än kring annan psykisk ohälsa :(
  • Besökare
  • Besökare
6 år 3 månader sedan #1014790 av
Svar från i ämnet Schizoaffektivt syndrom
Stigma kan förklaras bort med logiska argument och du verkar va klok så det ordnar nog sig! Stöd är viktigt i återhämtningen! Bra att du har en läkare som förstår dej sånt är guldvärt finns vissa läkare som är riktiga skitstövlar! Kommer ihåg en läkare som tog bort mina antidepressiva och gav inga andra mediciner som hjälp när jag hade värsta tänkbara depressionen, akut psykos och utbrändhet och han sa köp ett gymkort så börjar du må bra! Fatta sicken idiot! Men jag gjorde som han sa gick med min akuta psykos, störstavärsta tänkbara depressionen och utbrändheten till ett gym där jag irrade förvirrat med maskiner och allting blev en soppa varje gång!
  • Besökare
  • Besökare
6 år 3 månader sedan #1014791 av
Svar från i ämnet Schizoaffektivt syndrom
Och efteråtvarje gång krälade jag hem mera utbränd mera psykotiskoch mera deprimerad än nånsin och det slet sönder min själ
Mer
6 år 3 månader sedan #1014794 av elisa
Svar från elisa i ämnet Schizoaffektivt syndrom
Fy fan :( Den där läkaren borde anmälas, sånt där är inte okej! Jag har aldrig varit med om att dom tagit bort allt, dock tog en läkare bort all ångestdämpande när jag var på sjukhus en gång, jag typ dog av ångest, såna läkare är helt dumma i huvet :(

Får jag fråga om du oftast har sjukdomsinsikt? För det verkar vara något jag helt saknar...
Mer
6 år 3 månader sedan #1014797 av Miika
Svar från Miika i ämnet Schizoaffektivt syndrom
Jag har sjukdomsinsikt när jag är psykotisk men det är inte mindre jobbigt för det
Mer
6 år 3 månader sedan #1014802 av elisa
Svar från elisa i ämnet Schizoaffektivt syndrom
Okej, slipper du tvångsvård då? :)
Jag tror typ fortfarande inte att jag har en sjukdom haha, fattar inte mitt humör eller mina vanföreställningar, ibland gör jag det (i typ 10 sekunder) men det är sällan. Men under dom 10 sekunderna håller jag med min läkare och min kompis så det är ju något

Är det här en kronisk sjukdom/syndrom?