Vad är fel med självmord?

Mer
3 år 3 månader sedan #1313198 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet vad är fel med självmord?
90 % av självmorden är kopplad till psykisk sjukdom. Mer snabbt verkande antidepressiva borde minska självmorden. Missbruk ökar också risken för självmord.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
3 år 3 månader sedan #1313213 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Vad är fel med självmord?
Jag tycker man inte kan fördöma de som begår självmord! Dem förstår inte själva vilken påverkan det tär på anhöriga och vänner, men jag idkar att nolltolerans ska införas mot detta handlande, eftersom det är ca 1500 personer som begår detta varje år. Det är alldeles för många. Men som sagt det är för mycket ansvar som läggs på den enskilde personen, jag tycker att vi inför en allmän kunskap kring detta för att minska på detta dåliga samvete som de anhöriga kan drabbas av.

Vars är världen på väg?
Mer
3 år 3 månader sedan #1313216 av krokus
Svar från krokus i ämnet Vad är fel med självmord?
Jag håller med Jocke fullt ut!

Några av er andra verkar vilja skambelägga de som tar sitt liv. Ingen vill innerst inne ta sitt liv, men där och då ser inte den suicidala något annat alternativ.

Jag har jättesvårt för de som säger "h*n VALDE att ta sitt liv". Sluta säg så! Det är inte ett val! Den suicidala personen ser ingen annan utväg! Suicid är en psykologisk olycka, inte ett aktivt val. 

Apropå detta ämne hoppas jag att Drummer mår bättre snart. 
Mer
3 år 3 månader sedan #1313218 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vad är fel med självmord?
Jag tror att många självmord är impulshandlingar. 
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
3 år 3 månader sedan #1313220 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Vad är fel med självmord?
Ja ca 300 personer förlorade sina liv 2019 som bara misstänks vara suicide-fall, men det gick inte att beräkna. Ca 1200 personer förlorade sina liv då som var beräknade. Så misstanken om impulshandlingar kan nog bekräftas snart?

Vars är världen på väg?
Mer
3 år 3 månader sedan #1313221 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vad är fel med självmord?
Ofta skyller man självmord på psykiatrin men den kommer in i ett senare skede.