Vad är fel med självmord?

Mer
3 år 3 månader sedan #1313884 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Vad är fel med självmord?
Jag såg filmen Ted - För kärlekens skull, och grät på slutet. Jag hade mina tonår tillsammans med Ted och han påverkade mig i mitt eget musikskapande. Minns den dagen vid radion och hörde att han hade begått självmord. Jag gick ut i solen och promenerade och i mitt huvud dök en melodislinga upp, min egen. Strax skrev jag en text till den; Tysta tårar. Det var det minsta jag kunde göra för min tonårsvän. Det är inte helt säkert att det var diagnosen som gjorde honom så illa att han hoppade framför tåget. I filmen är det ett beslut han tar, han orkar inte längre med rösterna som nu plågat honom i många år. Tydligen hjälpte inte medicinerna honom.

De verkliga, planerade självmorden är aldrig impulshandlingar. Istället är de ett resultat av en nogrann inventering av livet som nu helt har förlorat sin mening och hopp. När man av impuls tar en massa piller eller skär sig är det inte egentligen i akt och mening ett självmordsförsök utan ett sätt att komma bort ifrån all ångest, alla röster och alla värdelöshetskänslor. Sedan ibland, leder handlingarna till döden. Då är det en olycka.

Jag har känt flera människor som har dött på detta sätt. Oftast har de varit berusade när de gjort det här. Men döden är oåterkallerlig.
Mer
3 år 3 månader sedan #1313886 av Nobel
Svar från Nobel i ämnet Vad är fel med självmord?
Har en barndomsvän som tog sitt liv när vi gick i åttonde klass. Det var oväntat och sorgligt. Klasskompisar sade i efterhand att personen i fråga hade pratat om självmord bara dagar innan och frågat vilket sätt att ta sitt liv på vore det bästa - och att de skämtat om det vid det tillfället - det var ingen som förstod allvaret i det.

Minns fortfarande morgonen jag vaknade med ett sms där det stod att det antagligen är sista gången jag hör från hen.

En vän och jag gick ut för att leta efter personen i området personen bodde. Vi ropade och letade men fick inget svar. Till sist gick jag ut på en bro, vilket jag i efterhand fått förklarat att hen låg under, påkörd av en lastbil. Anledningen till självmordet påstods vara obesvarad kärlek. Blev bestört när någon på skolan berättade att om en sökte på personens namn så var det någon som hade laddat upp bilder på nätet - vilket är helt förfärligt.

Det gör fortfarande ont idag att tänka på det, en otroligt sorglig historia... Men det är intenalltid omgivningen märker att någon är självmordsbenägen. Och de runt omkring kan bli lämnade med enorma skuldkänslor
Mer
3 år 3 månader sedan #1313888 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Vad är fel med självmord?
Problemet är väl också att när någon bestämt sig, då berättar de inte för någon och då kan ju ingen stoppa det.

Anchored in Christ ✟

Mer
3 år 3 månader sedan #1313915 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Vad är fel med självmord?
Nej just det. En granne till mig var på väg till en begravning när jag träffade honom och han berättade att en av hans bästa vänner tagit livet av sig. Ingen hade märkt ett dugg innan. Han var t o m ovanligt positiv och öppen och lugn. Antagligen för att han hade fattat sitt beslut. Det fanns liksom inget mer att vara oroad för, ingen smärta, ingen sorg och ingen skuld. Killen var helt enkelt befriad. Han hade hängt sig. De flesta som gör självmordsförsök är kvinnor men de flesta fullgångna självmord begås av män. Det är t o m vanligaste dödsorsaken bland män i produktiv ålder.
  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 3 månader sedan - 3 år 3 månader sedan #1314005 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Vad är fel med självmord?
Nobel jag har oxå hört det men att prata om mörkret om självmord minskar risken att ta människan ifråga tar livet av sig. Men att prata om hur man ska ta livet av sig och det är inte fel är en jävla triggers för någon som verkligen ligger i riskzonen. Det är så det är. Om du vill prata om innerliggande problemen och varför någon tar livet av sig och stoppa det är enda sättet att göra vad som är gott och rätt här i världen."]Nobel jag har oxå hört det men att prata om mörkret om självmord minskar risken att ta människan ifråga tar livet av sig. Men att prata om hur man ska ta livet av sig och det är inte fel är en jävla triggers för någon som verkligen ligger i riskzonen. Det är så det är. Om du vill prata om innerliggande problemen och varför någon tar livet av sig och stoppa det är enda sättet att göra vad som är gott och rätt här i världen.
Last edit: 3 år 3 månader sedan by Admin1. Orsak: Analsex
Mer
3 år 3 månader sedan - 3 år 3 månader sedan #1314018 av Kn@sen
Svar från Kn@sen i ämnet Vad är fel med självmord?

Nobel skrev: God morgon. Anser att om något är tabu så måste det pratas om. Har hört att prata om självmord inte ökar risken för det. Finner filosofiska ämnen intressanta. Men förstår ditt perspektiv

Tycker att det finns måna argument för och emot. Det finns många filosofer som tar upp tunga ämnen som döden.
Värt att lyssna på är Shelly Kagan. seminarium och texter finns på bla Youtube
Last edit: 3 år 3 månader sedan by Admin1. Orsak: korr