Ska man ha ett ansvar under en psykos-attack?

  • Jocke
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 10 månader sedan #41258 av Jocke
Jag skulle vilja ha en debatt, om huruvida man ska ha ansvarsfrihet när man slutar med antipsykotiska med mord som följd? Ska man inte ha ett ansvar för att psykoser uppträder?

Bakgrunden till denna undran, är ett fall i Köpenhamn, där en man blev nekad cigaretter och skar av halsen på vederbörande efter en stund. Han skyllde på att hans tablettintag hade avslutats med psykos som påföljd.

Jag har flera bekanta som säger, att dem inte vet vad dem gör när dem är under en psykos-attack! Antingen måste det vara deras egen ansvar eller läkarnas? Man har ju ett eget anvar, att medicinintaget sker regelbundet. Eller så får man fixa att ngn sköter medicineringen åt en!

Vars är världen på väg?
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #41260 av
Ska man ha ett ansvar under en psykos-attack?

Absolut!

Den som begår brott skall inte automatiskt få fängelse eller betraktas som psykiskt sjuk och då undslippa strafftid, och i princip kunna gå ifrån psyket, om läkare så vill efter 14 dagar.

Personen ifråga skall ha ett tidsbestämt straff. Är personen sjuk= psykiatriskt sjukhus. Frisk= fängelse tills tiden för straffet är avtjänat. Är personen fortfarande sjuk, ja, då skall han/hon få sitta på sjukhus tills den personen är frisk!

Men på frågan, är svaret, att alla är skyldiga att ta ansvar för vad man gör i sitt liv! Detta ansvar kan man inte lägga på någon annan!
Mer
17 år 10 månader sedan #41261 av Sylviaplath
Under full psykos är verklighetskontakten störd, eller väldigt mycket störd. Det är ingenting någon väljer pga slapp karaktär eller för att det är 'häftigt'. Dvs det går inte att jämföra med de som t ex blandar alkohol och rohypnol eller anabola och får en blackout. Och även om media tycker det är smaskigt att någon sökt psykiatrisk hjälp och nekats, och sen mördat efter alkoholintag.

Massor av människor har psykiska problem, och majoriteten är inte vårdade inom psykiatrin. Många våldsbrott kan delförklaras med psykologiska och psykiatriska faktorer och ändå ske under 'tillräkelighet'. En person under full psykos kan man inte ta ansvar och är därför man kan behöva att läggas in. Fö måste brottet vägas mot graden av 'allvarlig psykisk störning'. Att skylla på att 'man inte tog sina tabletter' tror inte håller vid så allvarliga brott som mord. Jag tror inte alls det är så lätt att dömas till rättspsykiatrisk vård för så allvarliga handlingar som folk inbillar sig.

Om personen är så pass allvarligt sjuk ligger ansvaret för att inse det på omgivningen och anhöriga, och sen på PAL. Om ansvaret inte sen ligger på PAL förstår jag inte varför man ska ha en PAL (Patientansvarig läkare). Det är läkarna som i vissa fall borde ställas till ansvar och dömas för 'vållande till annans död', 'kroppsskada' (vid sexuella övergrepp) mm.

Till och med vid mindre allvarliga 'brott' accepterar inte jag att skulden jämt ska läggas på den 'störda', sjuka. Jag spottade t ex till slut på min psykiater när jag var inlagd. Blev anmäld för våld mot tjänsteman. Det var hon som LPT:ade mig under rubriken. "Allvarlig psykisk störning med exceptionellt självdestruktiva drag". Och precis innan hade jag med hennes godkännande fått stryk av två manliga vårdare (som skulle skydda mig från mig själv), för att jag satt på fel stol i rummet (dvs jag 'lydde' inte och skulle därför straffas till 'underkastelse'). Skulle bli ytterst förvånad om jag blev dömd, och skulle jag bedömas 'ansvarig för mina handlingar', tänker jag anmäla henne för olaga frihetsberövande. Och ändå led inte jag av någon 'full psykos'.
  • Jocke
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 10 månader sedan #41281 av Jocke
Jag kanske aldrig har upplevt full psykos t. ex haschpsykoser, som jag har hört är förödande för kroppen och hjärnan. Nu är det ju förbjudet att röka hasch, det är ju risken att råka ut för överdoser och skräpknark som gör att det är förbjudet, likaså anabola!

Men vad jag vill komma åt, är om man kan skylla på en psykos om man "bara" har hallucinationer. Psykos får absolut inte förväxlas med en tvångstanke, därför att en allvarlig psykiskt störning framkallar psykoser medan tvångstanke mera kan förknippas med typ "blottare" och dylikt folk.

Det som media smaskar i, är psykvårdens otillräcklighet att bedöma en psykos i vardande. Jag kan bara säga, att jag har fått ta fulla ansvaret för vad mina tankar har sagt till mig! Till exempel om jag i stridens hetta, har varit lite otrevlig, så har jag fått veta det efteråt!

Att vara tillräknelig trots en störning tror jag det är bäst att en rättspsykiatriker får bedöma. Men media piskar upp en stämning mot oss, för att vi egentligen inte kan stå för våra egna gärningar.

Men jag kan väl säga, att det är dem mest uppkäftiga som överlever psykvården, dem som vet sina rättigheter har mest att skörda! Medan dem mera tillbakalutade förlitar sig på att andra ska fixa biffen, men det kommer aldrig att ske. Man måste vilja bli frisk, för att resultat ska ske!

Jag har upptäckt att jag har förlorat en massa energi, på att inte våga tala om vad som är fel!

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 10 månader sedan #41298 av Admin1
Jag gillar inte idén att alla med psykossjukdomar skulle bli ansvarsfria vid brott i samband med psykos. Det är stigmatiserande om det skulle vara så och en omyndighetsförklaring till alla. Personligen har jag bara haft en rejäl psykos, men jag hade då inga problem att skilja rätt från fel och var inte farlig för någon.

Jag tror dock att det kan finnas en liten grupp som har så svår schizofreni att de inte kan anses som ansvariga för sina handlingar. Jag gissar att det blir personer som inte klarar av att leva självständigt som kan ifrågakomma för detta.

Att avsluta sin medicinering kan tyckas allvarligt, men vid schizofreni så kan ibland sjukdominsikten förloras tillfälligt och det kan leda ibland att man slutar med medicineringen. Hur man bedömer att man slutat med medicineringen får man nog bedöma individuellt från fall till fall. Ibland kan det vara en försvårande faktor om man har insikt, men saknar man sjukdominsikt helt kan det vara en förmildrande faktor.

Brottslighet vid schizofreni är oftast kombinerad med droger eller alkoholmissbruk. Det är inte enbart så att man slutar med antipsykotika och därmed hamnar i psykos och begår brott.

Sannolikt skulle brottsligheten minska om yngre personer fick bättre vård med sysselsättning och personligt ombud. Kanske också man borde använda depåneuroleptika de första åren efter diagnosen för att undvika skadliga återfall i psykos och mildra funktionsförlusterna.
Mer
17 år 10 månader sedan #41302 av Fredrik
Jag gillar heller inte att psykossjukdomar skulle bli ansvarsfria vid brott. Jag har precis som admin1 haft en rejäl psykos. Och om jag under den psykosen skulle ha skadat någon annan människa så har jag full förståelse för att det följs av ett straff.