Ska man ha ett ansvar under en psykos-attack?

  • Jocke
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 10 månader sedan #41329 av Jocke
Ja, jag fattar inte hur jag står ut? Att ständigt höra ngt konstigt eller se i syne eller känna smällar mot kroppen övergår ens förstånd! Tabletterna lindrar bara besvären i mitt fall!

Det botar inte. Men jag har ett ansvar att jag ska befinna mig i ett människodugligt skick när jag är ute bland vanligt folk! När jag mår lite sämre, pratar jag med dem som känt en länge!

På så vis tycker jag livet borde vara för oss schizofrena, men det är krångel med tider på mottagningarna osv. Prioriteringarna är beroende av ålder och sjukdom!

Vars är världen på väg?
  • C
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #41333 av C
Ni snurrar iväg från ämnet....

Ska psykiskt sjuka hållas fri från ansvar, nej. Självklart inte. Flippar du ut när du är sjuk blir man dömd till rättspsykiatrisk vård för att du är en fara för allmänheten. Har du uppsåt så ska du givetvis bli dömd till fängelse, sen finns det ju personer som Flinck som hade otur...

Och Jocke. det blir grov vårdslöshet i trafik för en flicka har inte på en 90 väg att göra.
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #41335 av
Tack Fredrik! Man blir en överlevnadskonstnär till slut.....
Mer
17 år 10 månader sedan #41336 av Sylviaplath
Du har erfarenhet av din sjukdom och jag har respekt för det. Och du är tydligen frisk nog att ha tänkt igenom vad du anser är rimligt för dig. Oc h det finns uppenbarligen risker du inte vill ta. Men därifrån till att börja tvångsmedicinera alla som haft en psykos? Då måste jag fråga dig: Varför dra gränsen just där? Kanske borde tvångsmedicinering ske redan vid risk för psykosgenombrott? Eller kanske än mer förutseende, också de som har föräldrar med psykosproblem. Kanske borde tom sterilisering vara ett alternativ? Ytterst blir det en fråga om var gränsen för rättssäkerhet och integritet ska gå, och där har vi tydligen olika uppfattningar. Jag har haft diagnosen psykos. Du anser dig ha rätt att tycka att jag borde tvångsinjecerats (för jag slutade med neuroleptika mot läkarens rekommendation). Helt ok det med, men om den dagen kommer vill jag inte bo kvar här. Och måste jag det, hoppas jag få din hjälp till assisterat självmord.
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #41338 av
Sylviaplath! Jag respekterar både dig och vad du står för! Absolut! Jag är för en Demokrati där vi alla får yttra sig och säga vad du tycker och att jag får säga vad jag tycker.

Kände du mig skulle du inse detta, att jag aldrig skulle acceptera tyranneri och förtryck i någon som helst form, av någon som helst schatering vad det gäller politiskt innehåll!

I så fall skulle jag flytta med dig!

Nu vet jag inte ett dugg varför din läkare ansåg det befogat att tvångsmedicinera just dig. Jag känner varken dig eller din läkare!

Dessutom är jag helt emot tvångssterilisering, lobotomier etc, etc.

Jag kan bara säga att ibland när patienten saknar sjukdomsinsikt är det bättre för han/hon blir tvångsmedicinerad för sin egen skull också.

Om du är frisk, talar redigt och dessutom inte visar några som helst tecken på att du är allvarligt sjuk, så undrar jag också varför du blev tvångsmedicinerad och slagen på avdelningen där du låg.

Det är ofta så att en anställd läkare som egentligen inte borde vara överläkare inte handplockar sin personal.

Hade ansvarig chefsöverläkare gjort det på rätt sätt när personal tillsätts hade denna diskussion ite varit nödvändig!

För om man anställer vårdare, läkare som har personlig empati med Hög EQ samt också har hög IQ och har de bästa vitsorden från andra jobb och inte anställde märk, väl ordet "plitar" så hade livet på avdelningen gått mycket lugnare tillväga.
Mer
17 år 10 månader sedan #41339 av Sylviaplath
Tack!!! Jag uppskattar din förståelse :!: Och jag uppskattar att vi kan ha olika uppfattningar med bibehållen respekt. Jag tog dig för en 'tyckare' utan egen erfarenhet, och jag tog fel.