Ska man ha ett ansvar under en psykos-attack?

Mer
17 år 10 månader sedan #41308 av Sylviaplath
Jag håller helt med om att det är orimligt att alla med psykossjukdomar skulle omyndigförklaras och automatiskt gå fria från straff. Psykossjukdom i sig är inte lika med full psykos. När jag menar full psykos avser jag ett mer sällsynt tillstånd av närmast total förlust av verklighetskontakt, och tom då är min uppfattning att det är sällsynt att personen begår rena våldsbrott, däremot blir ju agerandet mycket bizarrt och iögonfallande.

I de sällsynta fall när full psykos varit fallet eller där störningen är så allvarlig att fängelse blir orimlig, anser jag rättspsykiatrisk vård vara det givna alternativet. Jag tror inte rättspsykiatrisk vård nödvändigtvis innebär 'slapphet' eller att personen släpps ut efter 14 dagar. Jag tror faktiskt läkarna gör vad de kan, men de är självklart inga orakel.

Annars håller jag med admin om att droger av olika slag ofta verkar vara inblandade, alkohol, narkotikaklassade preparat, hormoner mm. Men det gäller inte bara 'kända' patienter inom psykiatrin, utan allvarliga våldsbrott i allmänhet. Och jag tror inte att det är särskilt smart att försöka bli 'psyksjuk' stämplad istället för att ta ett 'vanligt' fängelsestraff. Man får inte glömma bort att få sitter inne tiden ut, och att tiden under 'vård' kan bli långt längre än om det hade varit ett fängelsestraff...
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #41310 av
Det var jag som var gästen som skrev ovanstående.

Jag tycker det vore en självklarhet att inte skicka hem en patient utan uppföljning av om patienten tar sin medicin eller inte. Om man då ger patienten såsom Admin säger Depåneuroleptika några eller flera år efter första psykosen (Injektionen ges intramu8skulärt i skinkan).

Då har man verklig koll på om vederbörande patient tar sin medicin, för dyker inte patienten upp vid injektionstillfället, har ansvarig sköterska skyldighet (eller borde ha) att meddela ansvarig PAL om detta.

I det fallet att patienten uteblivit, så är det läge att tala med patinten ifråga genom att i första hand ringa och fråga om patienten glömt ta sin medicin på rätt dag.

I annat fall får adekvat tvångsvård tilltagas.

Jag är ingen duvunge Sylviaplath! Jag har över 32 år som mentalsjuk och har haft ett flertal svåra djupa psykoser. (Har diagnosen Schizofreni).

Jag är gammal nu men ändå som patient välkomnar jag ibland polishämtning och tvångsmedicinering. Har själv råkat ut för det!

Vilket är bäst att tvångsmedicinera en patient eller bara slappt ha en låt gå profil, och faktiskt låta någon bergå våldsbrott mot personer som råkat befinna sig i vägen för en psykotisk patient?

Vilket väger tyngst? Ett människoliv eller en tvångsmedicinerad patient?


/Nisse.
  • Jocke
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 10 månader sedan #41319 av Jocke
Nu blev jag tvungen att spetsa till hela resonemanget!

Vad händer om jag kör 110 km/h på 90 väg? Vid en avfart dyker det upp en 8-årig flicka.

Du kör ihjäl henne. Du stannar bilen och går tillbaka till offret och får en chock eller en psykos.

Du virrar ut i skogen, efter ett dygn blir du påträffad vid ett tjärn, alldeles nedfrusen. Totalt borta för omvärldens tankar om händelsen.

Är händelsen att betrakta som en smitning, eller ett allvarligt fall av psykos? Det finns graverande indicier på att mannen kört för fort, han körde ihjäl en flicka, i övrigt var han nykter (enligt egen utsago efteråt, fan tro´t!).

Då kan man ställa sig den frågan, han hade ett ansvar för att fordonet färdades i befintligt skick, men måste han ta ansvar för sin gärning efter händelsen, eftersom han får leva med dråpet resten av sitt liv, förmodligen på ett sjukhus.

Kan det finnas ngn delansvarig i gärningen? Vägverket måhända?

Och blir han någonsin närvarande igen med att han kan betala skadestånd till de anhöriga, så är oftast även hans liv slut! Ska han då ha fängelse vid ngn temporär förbättring av det allmänna hälsotillståndet?

Nja, media skyller nog på att individen saknar karaktär, för att han inte stannade kvar vid brottsplatsen. En sak att komma ihåg, alla flyr, när ens eget liv hotas. Psykos är i allra högsta grad livshotande i vissa lägen!

Vars är världen på väg?
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #41321 av
Jocke! Du har definitivt rätt i att ha en psykos är livsfarligt!

Eftersom sjukdomen drabbar ca: 1% av befolkningen borde vi vara ca: 90 000 som har den, men vi är bara ca: 40 000 som lever!

Hur kan jag då ha överlevt 32 år i denna rent ut sagt fördjävliga sjukdom!!??
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #41326 av
Jag är psykotisk och tycker att jag ska få göra som jag vill!

PS. Det finns något som heter uppsåt.

Hjälper rättspsykiatriskvård föresten? Liknar det vanlig LPT så är det ett skämt och är endast en mildare form av fängelse!
Mer
17 år 10 månader sedan #41327 av Fredrik
Jag kan bara säga att du är beundransvärd Nisse som överlevt flera hemska psykoser!
Jag har bara haft en psykos och den varade inte speciellt länge, men jag är livrädd att hamna där igen!
Tanken på att vara med om flera såna här jävulska skov gör mig bara matt. Det är inget jag önskar min värsta fiende!
Folk ser upp till Carolina cluft och idrottsmän i alla dess former. Hon verkar vara en härlig tjej Cluft, men hennes insats är inget mot vad du har presterat!