Sverige ett rättspsykiatriskt sjukt land

Mer
14 år 4 månader sedan #263604 av Nissegossen
geta och jocke, ni får skriva vad ni vill, jag uttrycker bara mina egna personliga aversioner mot visst språkbruk. Det är kanske inte är rätt forum att skriva om min känslighet inför vissa ord.

jag borde istället diskutera det med språkvetare och de ord som ni talar om, kanske blir helt accepterat som god svenska. detta för att språket är i ständig utveckling...

Låt förövrigt Schizobrain lämna Sverige ifred och förstår inte ens varför han drog upp saken, för han lämnar nu Sverige och vill tydligen avskärma sig från det svenska folket.

Jag säger bara till dig Schizobrain lev väl och länge i ditt nya hemland!

Att jag är på dåligt humör, beror på att jag vaknade med smärta idag. Efter en tid med bättre rygg, så är djävligheten tillbaka igen...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Schizobrain
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 4 månader sedan #263606 av Schizobrain
Svar från Schizobrain i ämnet Sverige ett rättspsykiatriskt sjukt land

Geta skrev: Ford var först med att bygga en folkbil- T-forden.
Den gick bara att få i svart och skulle vara så billig
att de flesta skulle kunna ha råd med den.
Så Volkswagen var inte först med sin bubbla/bagge
utan Ford låg flera årtionden före med sin folkbil.

Det är inget rike som består i evighet. Vad har det
med Cullberg att göra. Schizobrain du verkar skade-
glad att du flyttat från Sverige.

Lika väl som man ska kunna få säga att jag är schizofren
lika gärna tycker jag att man kan få använda ordet smart.


Jag är lite hämdlysten på Sverige kan man säga efter vad illa jag anser det svenska systemet gjort mig och att jag är mycket nöjd med Finlands system.
Arbetsbyrån där ordnar en arbetslivstränings plats (inskolning) som en icke sjuk och som deras unika försäkringssystem Kela bekostar.
Miljöbytet gör mig frisk, arvbyte går dessvärre inte. Jämför 'context switch' hos en dator med ett nytt friskt program.

Jag ger inget för den teori-fastkörda psykiatikern Cullberg född på 30-talet.

Jag vet att Amerikanska T-ford från början av 1900-talet var före Tysklands 1940-tals "Bubbla". Föredrar tyska bilar själv Audi, Merceders och BMW. Har själv haft en ny BMW -99 innan insjukning.
Mer
14 år 4 månader sedan #263607 av Geta
Schizobrain om du är nöjd med att bo i Finland med
dess psykiatri och vi andra här på Viska fortsätter att
bo i Sverige trots att SAAB läggs ner och att Volvo
säljs till Kina så förstår jag inte vad resonemanget går
ut på.
(Den gången jag var tvångsvårdad på LPT så var det
Länsrätten med dess byråkrati som hjälpte mig ut från
sjukhuset. Överläkaren ville ha fortsatt LPT på mig då
han inte ens iddes tala med mig och kolla hur klar i
knoppen jag var.)

Vi gläds med Finland att landet har ryckt upp sig i
välståndsligan och gått om Sverige. Som sagt allting
förändras.
  • Schizobrain
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 4 månader sedan #263609 av Schizobrain
Svar från Schizobrain i ämnet Sverige ett rättspsykiatriskt sjukt land

Tage skrev: hur skall riktigt sjuka människor vårdas? de som inte ens vet att de är sjuka. verkar makabert att låta de bestämma själva sitt eget bästa. det kan sällan en riktigt psykotisk människa göra.

just nu är finland i fara. 4 st skjutna i köpcentrum, något psykfall som gått loss.


Kompetent sjukvård i ett civiliserat land kan själv avgöra.

Antagligen någon Finsk nationalist som är missnöjd med asylsinsläppta Somalier eller liknande. En brottsling med andra ord.
Mer
14 år 4 månader sedan #263610 av Stef

Geta skrev: Det håller jag inte alls med om.
Jag tycker att det är en säkerhet att Länsrätten kallas
in när Tvångsvården eventuellt ska förlängas enligt
läkarna på den psykiatriska kliniken där man är inlagd.
Man får träffa en jurist och en oberoende läkare innan
länsrättsförhandlingen börjar.
Man har chans att uttala sig och blir inte godtyckligt inlåst
med fortsatt tvångsvård.
Johan Cullberg skriver i sin bok Psykoser att det måste
finnas insyn i psykiatrin utifrån så att patienterna inte är
helt skyddslösa.


Det där stämmer tyvärr inte. Advokaterna är oftast tvångskommenderade och Länsrätterna dömer till 95% myndigheternas fördel och så bra är inte myndigheter på sitt jobb att det motiverar de siffrorna. Rättspsykiatrin är ett spel för galleriet och är "sjukt" rättsosäkert.
  • Schizobrain
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 4 månader sedan #263613 av Schizobrain
Svar från Schizobrain i ämnet Sverige ett rättspsykiatriskt sjukt land

Nissegossen skrev: geta och jocke, ni får skriva vad ni vill, jag uttrycker bara mina egna personliga aversioner mot visst språkbruk. Det är kanske inte är rätt forum att skriva om min känslighet inför vissa ord.

jag borde istället diskutera det med språkvetare och de ord som ni talar om, kanske blir helt accepterat som god svenska. detta för att språket är i ständig utveckling...

Låt förövrigt Schizobrain lämna Sverige ifred och förstår inte ens varför han drog upp saken, för han lämnar nu Sverige och vill tydligen avskärma sig från det svenska folket.

Jag säger bara till dig Schizobrain lev väl och länge i ditt nya hemland!

Att jag är på dåligt humör, beror på att jag vaknade med smärta idag. Efter en tid med bättre rygg, så är djävligheten tillbaka igen...


Jag vill skjuta lite på äldre lyckosamma Svenska Viskare med sjukpension som som lungt ligger hemma och myser vid datorn. :mrgreen: