Bältning!

  • Jaana79
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
10 år 4 månader sedan #634253 av Jaana79
Svar från Jaana79 i ämnet Bältning!
Jag har aldrig blivit bältad, men en gång fick jag handfängsel. Har motsatt mig Lpt nästan alla gånger, starkt.
Mer
10 år 4 månader sedan #634320 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Bältning!

Bille skrev: Har för mig att det är förbjudet att bälta ngn på mage i Skåne, men vet inte om det stämmer


Bältning på mage förekommer vid kräkningsrisk och onormal oro. Helst bör de fråga om man föredrar rygg eller magläge. Läs mer om bältning här:

www.vardsamordning.sll.se/Global ... ggning.pdf
Mer
10 år 4 månader sedan #634805 av Bille
Svar från Bille i ämnet Bältning!
Nissegossen: Hur kommer jag i kontakt med dig?

Geta: Jag hade givetvis hellre blivit bältad på rygg om jag så fått chansen. Jag har en silikonkula som skaver och får stora andningsbesvär om/när jag ligger på mage - dessutom har jag problem med njurarna och bältet runt midjan satt HÅRT ÅT.
Som grädde på moset befinner sig en av vakarna just nu på avdelning 362. Han som surfade på sin telefon en timme innan han snarkade sista timmen. Timme tre och fyra satt en annan snubbe (den första hette Martin o den andra Anders) o läste en bok
I mitt fall var jag aldrig aggressiv utan enbart manisk och pratade en hel del. Det slutade med att sex stora starka? karlar trängde in mig i ett hörn, slet av mig jackan och tog mig till bältesrummet. Mejra, som stack mig, stack mig rätt i skelettet och jag har forrfarande känningar. Jag överklagade mitt LPT och fick givetvis avslag fyra dagar senare MEN jag rymde dagen efter OCH kom frivilligt tillbaks tre dagar senare. Nu tre veckor senare har jag fortfarande inte fått prata med vare sig kurator eller psykolog. Givetvis kommer jag att kräva erästtning för detta övergrepp. Frågan är bara vart jag vänder mig. Första gången polisanmälde jag det och vände mig till socialstyrelsen. Bla därför att Östras psykakut hade glömt att överföra mig till avd 80 på sahlgrenska och polisen som skulle sköta handräckningen INTE lämnade mig till avd 80 - varpå jag fick banka på en bil för att komma in på avd 80 - via en ny poliseskort.

Alltså, första magbältningen ägde rum på avd 80 i fyra timmar utan vatten eller få kissa med två skötare vid namn Peter och Christian (pratade med I Madsen som inte annat än bad om ursäkt)
Andra bältningen ägde rum på 363 på Östra där två bemanningspersonal satt och "vakade" o där jag liksom första gången var bältad på fem ställen på kroppen kippandes efter luft. HELT SJUKT hur vi i 2000-talets Sverige inte har andra metoder att tillgå OCH varför 4!! timmar. Efter en kvart pumpad med Haldol och Sisaldol är man helt väck, men i båda fallen kunde jag inte sova panikslagen som jag var
Mer
10 år 4 månader sedan #634807 av Geta
Svar från Geta i ämnet Bältning!
Efter 4 timmars bältning är vården skyldig att anmäla det till Socialstyrelsen. Det måste vara därför som de
stoppade bältningen vid 4 timmar. Sedan står det i lagen att man inte får lämnas ensam när man är bältad.
Jag har blivit bältad utan att ha någon personal hos mig. De stängde bara dörren om mig och lät mig inte ha
någon ringklocka. Det rörde sig om mera än 4 timmar.
Mer
10 år 4 månader sedan #634823 av Jesus/magnus
Svar från Jesus/magnus i ämnet Bältning!
att bälta personer som är upprörda/förvirrade, är som att montera ett
trähjul (enl gamla tiders kärror av trä) på en nyaste audi v6? med punktering?

det funkar sej ej!

men det är väl som allt annat i världen, det handlar om makt, och maktmissbruk.
men det som bör betänkas är att istället för bältning, bör ett psykosteam
(typ två utbildade akutpsykologer/terapeuter, få prata ner den som utagerar?
ge det en 30 minuter/1 timme + eventuell lugnande medecintabletter, sen om
nu inte heller det funkar (det brukar ju va något som är orsak till eländet/ångesten)
(LUSKA UT DET DÅ!!!!) då får personen, tre chanser att lyssna & lugna ner sig,
sen sätts bältning in. och det ska den pinade personen veta om!
bara en åsikt, i all allmänhet, men det skulle kanske funka bättre?


/en tjänare till Gud Herren Jesus Kristus.

John 8:31-32.
Mer
10 år 4 månader sedan #634918 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Bältning!
Bille,

Är du missnöjd med LPT:n skall du vända dig till:
Klinikchefen. Hjälper inte detta.
Landstingets patientnämnd eller motsvarande. Hjälper inte detta.
inspektionen för Vård och Omsorg(IVO)

Tror att det blir svårt att få rättelse, eftersom din överklagan av tvångsvården avslogs.