Hur fungerar det i kyrkan, med schizofreni?!

Mer
8 år 3 månader sedan #799759 av notwoodstock
[ Dopet och de Moderna Stridsfrågorna ]

Samfunden har ju olika syn på barndop och troendedop samt på de moderna debattfrågorna - kvinnopräster och homofrågan.

Men någonting har gått fel, tycker jag, när man behöver bli teologiskt väl bevandrad i dessa saker för att vara trygg i kyrkan.

Jag själv har också fått ta beslutet att inte främja andra religioner, men ändå visa respekt för någonting som jag har inte tolkningsföreträde inom (åtminstone de andra 4 världsreligionerna). Frälst är jag ju "självklart" genom Nåd och Tro på Kristus!
Mer
8 år 3 månader sedan #799761 av Zoidar
Notwoodstock, ja jag menade att schizofrena kan vara mer känsliga för olika stämningar och man behöver vara mer på sin vakt. Vissa karismatiska församlingar har fått mig att må sämre.

Anchored in Christ ✟

Mer
8 år 3 månader sedan #799766 av notwoodstock

zoidar skrev: Notwoodstock, ja jag menade att schizofrena kan vara mer känsliga för olika stämningar och man behöver vara mer på sin vakt. Vissa karismatiska församlingar har fått mig att må sämre.


Jo, det kanske jag också har upplevt. .?
Mer
8 år 3 månader sedan #799767 av Zoidar
Ibland kan karismatiska kyrkor va rena cirkusen.... :mrgreen:

Anchored in Christ ✟

Mer
8 år 3 månader sedan #799823 av notwoodstock
[ Karismatiskt trassel - synd och straff ]

En vanligt uppkommande sak i debatten brukar vara att somliga menar att allt lidande är Guds straff. Men Herrens prövningar då? Job var ju inte orsaken till sina väldiga lidanden. Så om man råkar ut för trassel så kan det ju vara från kristna krafter som inte förstår teologi 100%.

Men hur ser Gud då på de karismatiska krafterna - i Sverige t.ex? Jag själv tror på att dom botar sjuka med underverk hos sig. Och frågan är hur dom fungerar som helhet - dom har ju Bibelskolor och är frimodiga och går ut med förkunnelse. Det finns ju andra trådar på Viska om t.ex Livets Ord, så jag försöker själv inte påstå saker här.

edit.

P.S.
Jag försökte hitta någon artikel i Tidningen Dagen om frågan, men fick för många sökträffar och inte riktigt om rätt saker. Så om någon annan kan bidraga till just denna debatt, så är det välkommet.
D.S.
Mer
8 år 3 månader sedan #799894 av notwoodstock
[ Frågan vad schizofrenin beror på ]

Jag skall inte bli långrandig om detta - jag känner mig seg idag.

Man undrar varför vi har ett livslångt trassel och lidande såsom schizofreni och liknande?

Om det ligger i generna, så är det kanske arvssynd som det beror på. Och jag tror att de som drabbas av problem med missbruk samt psykiska problem kanske undrar över sådant. Men jag tycker det åtminstone kan vara så att schizofreni är nedärvd, om jag förstår rätt.

Och i Sverige så får vi ju mat och tak över huvudet, vi som fått hjälp. Så man får ju vara tacksam!

Och sedan så är det ju intressant att veta hur kyrkan tror om schizofrenin. Jag tror dock detta blir lite för komplext att skriva här om.