Hur fungerar det i kyrkan, med schizofreni?!

Mer
8 år 3 månader sedan #799601 av Geta
Jag jobbade idéellt i kyrkans café. Diakonissan spred ut rykten att jag var farlig
och att hon var rädd för mig.
Mer
8 år 3 månader sedan #799690 av notwoodstock
Om andar, jag vet inte vad jag skall tro själv:

5 Mos. 18:9 ¶ När du kommer in i det land som HERREN, din Gud, vill giva dig, skall du icke lära dig att göra efter hedningarnas styggelser.
10 Hos dig må icke finnas någon som låter sin son eller dotter gå genom eld, eller som befattar sig med trolldom eller teckentydning eller svartkonst eller häxeri,
11 ingen som förehar besvärjelsekonster, ingen som frågar andar, eller som är en spåman, eller som söker råd hos de döda.
12 Ty en styggelse för Herren är var och en som gör sådant, och för sådana styggelsers skull fördriver HERREN, din Gud, dem för dig.
13 Du skall vara ostrafflig inför HERREN, din Gud. (1917 års Bibel)
Mer
8 år 3 månader sedan #799693 av notwoodstock
Ovanstående Bibelord innehåller uttrycket som jag funderade över:

[Från Thompson's Chain Reference i min databibel]

Familiar Spirit

Sorcerers or necormancers, who professed to call up the dead to answer questions, were said to have a "familiar spirit" De 18:11 2Ki 21:6 2Ch 33:6 Le 19:31 20:6 Isa 8:19 29:4 Such a person was called by the Hebrews an 'ob, which properly means a leathern bottle; for sorcerers were regarded as vessels containing the inspiring demon. This Hebrew word was equivalent to the pytho of the Greeks, and was used to denote both the person and the spirit which possessed him Le 20:27 1Sa 28:8 comp. Ac 16:16 The word "familiar" is from the Latin familiaris, meaning a "household servant," and was intended to express the idea that sorcerers had spirits as their servants ready to obey their commands.

Google Translate översatte till /misstänkta fel med rött, och några enkla rättelser/:

Familiar Spirit

Trollkarlar eller necormancers , som bekänner att ta fram de döda för att svara på frågor , sades ha en " familjär anda " Deu 18:11 2 Kung 21 : 6 2 Krön 33:6 Lev 19:31 20:6 Jes 08:19 29:4 en sådan person kallades av hebréerna ett " ob , som egentligen innebär en läderflaska; för trollkarlar betraktades som fartyg som innehåller inspirerande demon . Denna hebreiska ordet var ekvivalent med Pytho av grekerna , och användes för att beteckna både personen och den anda som hade honom Lev 20:27 1 Sam 28:8 jfr. Act 16:16 Ordet " bekant " är från latinets familiaris , det vill säga en " hushålls tjänare ", och syftade till att uttrycka idén att trollkarlar hade andar som deras anställda redo att lyda sina kommandon .

edited.
Mer
8 år 3 månader sedan #799723 av sodergardfia
Jag blir bra bemött i kyrkan jag är i. Den är ett viktigt socialt nätverk för mig, annars är jag extremt osocial i verkliga livet. Dessutom har min tro räddat mitt liv. Och kyrkan är bra för självförtroendet. Får höra att Gud älskar mig, att jag är Guds dotter, att jag är duktig... Synd bara att jag har så svårt att lita på de orden! Det är väl min sjukdom/funktionshinder som talar. Har känt mig lågt stående sen jag insjuknade ordentligt 2007. Då var jag i en vanlig frikyrka. Jag kunde inte ta till mig "min" pastors ord om att jag dög.
Sen var det en vän till mig som sade till min nuvarande församling att jag är schizofren trots att jag inte har den diagnosen. Jag HAR psykossymtom, men läkarna är försiktiga med att namnge dem. De säger att de behandlar symtom hellre än att ge diagnoser.
Jag kände mig fruktansvärt kränkt när min vän sa att jag hade en diagnos jag inte har. Alla trodde att jag hör röster och de trodde att jag inte klarade att ha några ansvar inom kyrkan. De hade ju ingen orsak att inte lyssna på min vän.
Till hans heder kan dock sägas att han på min begäran tog tillbaka sina påståenden inför församlingens män.
Nu blir jag behandlad som en normal människa efter att min vän erkände. Egentligen borde jag väl berätta att jag HAR ganska svåra problem trots att jag inte har schizofreni. Vågar inte. Men några vet. Till exempel ledarna. Det är huvudsaken. Alla behöver nog inte veta.
Kyrkan har aldrig behandlat mig illa. Det var bara min vän som kränkte mig när han trodde att självskada och självmordstankar var symtom på schizofreni. Sen tog han för givet att mina tankeproblem var röster. Så jag borde inte klandra honom. Jesus sade att vi ska förlåta. Jag kämpar med det!
Mer
8 år 3 månader sedan #799730 av Zoidar
Känner man att det blir stämning i kyrkan som gör så man mår dåligt, då kan det vara klokt att byta kyrka.

Anchored in Christ ✟

Mer
8 år 3 månader sedan #799740 av notwoodstock

zoidar skrev: Känner man att det blir stämning i kyrkan som gör så man mår dåligt, då kan det vara klokt att byta kyrka.


Syftet med tråden är att bena ut generella problem en person med schizofreni eller liknande kan uppleva i kyrkan.

T.ex så har jag själv haft olika relationer till Svenska Kyrkan, mitt Katolska intresse, Frikyrkor samt Sekter.

Orsaken till att jag inte fortfarande inte bara blev nöjd som vuxenkonfirmerad i Svenska Kyrkan var en chans jag tog att gå ut till frikyrkor och kolla. Jag tror på att vi är döpta in i Kristus, och vart jag hör tror jag Bibeln ger svar på.

Och min teori är att det innebär komplikationer med att ha schizofreni - om församlingen förstår att man behöver frälsningshjälp och förbön, och inte missförstånd.